Google zegt af te willen van de steeds terugkerende eis van investeerders en de beurswaakhond SEC dat het specifieker moet omschrijven welke omzet nu precies uit mobiele apparaten wordt gehaald. Dat weigert Google tot nu toe steeds en naar nu blijkt heeft het dat ook uitgelegd aan de Security and Exchange Commission (SEC), schrijft de Wall Street Journal.

Facebook en Twitter maken sinds jaar en dag bekend welk deel van de omzet uit mobiele apparaten en applicaties komt omdat dat steeds wordt gevraagd door investeerders. Het geeft immers aan wat de trend is binnen de digitale markt, waar de consument heen gaat en of de techbedrijven wel goed kunnen omgaan met die trends.

Definitie van mobiel verandert met de dag

Maar Google vindt dat niet nodig. Want, zo beargumenteert het bedrijf, het slaat nergens op omdat de definitie van 'mobiel' steeds maar verandert nu er steeds meer slimme apparaten de markt op komen. "Onze verwachting is dat gebruikers onze diensten gebruiken en onze advertenties zien op een toenemende diversiteit aan apparaten in de toekomst", schrijft Google, om vervolgens de eerder aangehaalde voorbeelden als koelkasten en thermostaten te noemen.

Dat Google de thermostaten noemt is natuurlijk geen toeval, aangezien het bedrijf eerder dit jaar Nest heeft gekocht, een aanbieder van slimme thermostaten. Wat betreft de autodashboarden heeft Google met diverse automakers al een deal gesloten, zoals met Audi en General Motors, voor het gebruik van Android.