Het in mei 2006 aangevraagde patent 'Customization of Content and Advertisements in Publications' is op 8 november jl. verleend aan Google, meldt TechCrunch. Verschillende bloggers denken dat het bedrijf hiermee gebruikers de mogelijkheid gaat bieden om tijdschriften te bestellen met specifiek voor hen bedoelde inhoud en advertenties op basis van online content.

Lezers

In het patent noemt Google de nadelen van bestaande papieren tijdschriften, zoals dat uitgevers en adverteerders vaak niet goed weten wie hun lezers zijn. Hierdoor zouden zij inkomsten aan abonneegeld en reclamegeld mislopen.

De oplossing van Google is om gebruikers hun eigen content bij elkaar te laten zoeken en erin te bladeren. Vervolgens kunnen zij een elektronische of papieren versie van het eindproduct aanschaffen, dat voor hen relevante reclame zal bevatten.

Kiosken

Bij deze plannen zou Google ook kiosken en supermarkten willen inzetten. Daar kunnen gebruikers de eindproducten samenstellen of alleen laten printen, zoals dat nu met digitale fotografie gebeurt.

TechCrunch meent dat het nog lang kan duren voordat een dergelijk patent echt op de markt komt. De site verwijst ook naar een eerdere mislukking van Google op printgebied. Toch zou bijvoorbeeld de verkoop van licenties van dit patent aan gevestigde tijdschriften het internetbedrijf geen windeieren kunnen leggen.