In de Verenigde Staten heeft Google wederom meer zoekers en zoekopdrachten binnengehaald, terwijl het marktaandeel van zowel Yahoo als Microsoft Live (MSN) Search licht terug is gelopen ten opzichte van september 2007. Dit meldt PC World op basis van cijfers voor oktober die marktonderzoeker ComScore vorige week publiceerde.

Het marktaandeel van Google is in de tijdspanne van een maand met anderhalf procentpunt gestegen, van 57 naar 58,5 procent. Oftewel 6,1 miljard van het totaal van 10,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in Amerika. Yahoo viel terug van 23,7 naar 22,9 procent en Live (MSN) van 10,3 naar 9,7 procent.

Eerder vorige week lieten cijfers van concurrerend meetbedrijf Hitwise een vergelijkbare trend zien, zij het dat het marktaandeel van Google volgens Hitwise nog hoger ligt: 64,5 procent, tegen 21,5 procent voor Yahoo en 7,5 procent voor Live (MSN) Search.

Nadeel van dominantie

De ontwikkeling is duidelijk: de dominantie van Google op de zoekmarkt wordt alleen maar groter. En dat in de Amerikaanse markt, waar überhaupt nog concurrentie is. In landen als Nederland, Frankrijk en veel Aziatische landen ligt het marktaandeel van Google rond of boven de negentig procent.

Analist Henry Blogdet waarschuwt dan ook in dit verband voor 'marktaandeelverzadiging' voor Google, en daarmee gepaard gaande afremmende groei. De boerenlogica is namelijk dat je niet méér dan honderd procent marktaandeel kunt hebben, dus de huidige groei betekent minder groeipotentie voor in de toekomst, aldus Blodget. Hij vergeet daarbij echter dat de groeimarkt als geheel nog steeds een enorme groei doormaakt, zowel in de Verenigde Staten, maar vooral daarbuiten.