Google introduceert, na maanden uitstel en nog eens maanden testen, eindelijk haar zelfontwikkelde systeem om auteursrechtelijk beschermde content op YouTube te filteren.

Dat meldt YouTube productmanager David King op het officiële Google Blog.

Het filter, YouTube Video ID geheten, genereert unieke digitale vingerafdrukken van videobestanden, zogenaamde hashcodes. Deze codes worden opgeslagen in een databank. Zodra er nieuwe video's op YouTube worden upgeload wordt hiervan ook een 'vingerafdruk' gemaakt die door de databank wordt gehaald.

Is er een match, dan kan de geüploade video bijvoorbeeld worden geblokkeerd, afhankelijk van de voorkeur van de rechthebbende. En andere optie is de upload wél toestaan en vervolgens delen in reclame-inkomsten die het genereert.

Filtertechnologie voor digitale content heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. De bekendste is Audible Magic, die MySpace filtert en onlangs nog een overeenkomst met videosite VideoEgg sloot. Maar ook het Franse Advestigo, het Californische Attributor en Philips MediaHedge van eigen bodem tellen mee.

Bonje met Hollywood

Google vond geen van deze filtersystemen goed genoeg en ontwikkelde het zelf. En dat duurde. Tot groeiend chagrijn van de mediamultinationals, die YouTube ondertussen zagen vollopen met clandestien gekopieerde filmpjes.

Al sinds de aankoop van YouTube in oktober 2006 belooft Mountain View dat het filter er snel komt. Maar in maart 2007 was voor MTV-moeder Viacom de maat vol en klaagde ze Google en YouTube aan voor één miljard dollar wegens 'kolossale en intentionele inbreuk op auteursrechten'.

Google houdt nog altijd vol volledig in haar recht te staan. In de Amerikaanse auteurswet, de DMCA, zijn providers gevrijwaard van vervolging indien beschermd materiaal door hen wordt opgeslagen zonder hun medeweten en door acties van een derde gebruiker. Als Google wordt verwittigd van copyrightschendingen haalt het de betreffende video netjes weg, zo verdedigt het concern zich onveranderlijk.

YouTube Video ID moet daarom worden gezien als supplementaire service aan copyrighthouders, en gaat veel verder dan Google's wettelijke verplichtingen inzake het auteursrecht, zo benadrukt David King dan ook.

Wel kopie nodig

Rechthebbenden dienen zich bij YouTube aan te melden voor de filterdienst, want het is nodig dat de ze een kopie van elk beschermd bestand aan Google overhandigen omdat 'we anders niet weten wie de auteursrechten heeft', aldus King.

Dat is een tegenvaller voor de contentindustrie, die hoopte op een meer preventieve en proactieve filtertechniek die hun films en videoclips er automatisch uit zou wieden, zo schrijft MarketWatch. Of dit filter misnoegde mediabedrijven als Viacom tevreden kan stellen zal de komende tijd uitwijzen.

Google werkte jarenlang aan de filtertechnologie, al lang vóór de overname van YouTube. De afgelopen maanden is het uitgebreid getest met medewerking van negen mediaconcerns waaronder Disney, CBS en Time Warner, zo meldt Mountain View. Toch is de dienst nog in bèta gelanceerd, zodat Google er de komende tijd nog verder aan kan schaven.

Mediabedrijven nog afwachtend

De eerste reacties uit de contentindustrie zijn verdeeld en gereserveerd. Mike Fricklas, de jurist van Viacom zegt tegen AP 'blij te zijn dat Google de juiste stappen lijkt te nemen en haar verantwoordelijkheid neemt inzake piraterij'.

Maar Louis Solomon, de advocaat van de Engelse voetbalbond FA, die in mei 2007 YouTube aanklaagde, noemt het nieuwe filter 'totaal ontoereikend'. "Het doet niets aan het verleden en is onvoldoende om de toekomst te beschermen", aldus Solomon.

Een woordvoerder van de machtige Amerikaanse filmlobby MPAA 'kan nog niet zeggen of het werkt, maar moedigt dergelijke filterinitiatieven aan.'