Google heeft dit jaar al achttien overnames gedaan, vorig jaar waren dit er nog zes. Tegen financieel persbureau Bloomberg zegt Google-ceo Eric Schmidt dat het huidige rappe tempo te willen vasthouden. Dat betekent niet dat de interne ontwikkeling van innovatieve technologie komt stil te liggen.

Google richt zijn pijlen op jonge bedrijven die actief zijn in sociale netwerken, mobiele technologie en grafisch adverteren. In het verleden deed Google minder overnames, maar vaak wel grotere, zoals YouTube en DoubleClick.

Google heeft volgens de laatste openbare cijfers zo’n 30 miljard dollar beschikbaar voor overnames. Vorige week kocht de zoekgigant zijn laatste aanwinst: Slide. Een bedrijf dat zich specialiseert in social networking.

'Geen tweede Facebook'

Schmidt wil tegen Bloomberg niet zeggen wat de plannen zijn met de technologie van Slide. Eerder dit jaar kocht Google Aardvark, een sociale zoek- en antwoordmachine. Google begaf zich al eerder op sociaal netwerkgebied met Orkut, dat nooit echt van de grond kwam en enorm achterblijft bij de sociaal netwerk nummer 1, Facebook. Schmidt zegt zelf geen tweede Facebook te willen creëren.

Google heeft tot vorig jaar de strategie gehad binnenshuis meerdere technologische innovaties te ontwikkelen, waarbij het mislukken van projecten is ingecalculeerd, zolang daarnaast een of meerdere producten doorbreken. Zo staat het grote succes van mobiel besturingssysteem Android bijvoorbeeld haaks op het mislukken van Google Wave. Google geeft jaarlijks bijna 3 miljard uit aan research & development.