Google stoorde zich normaal gesproken niet aan lastige, economische tijden en ging door met innoveren. Maar nu echt zware tijden zijn aangebroken moet het bedrijf breken met die traditie. "We moeten ons gedragen alsof we niet weten wat ons te wachten staat," aldus CEO Eric Schmidt tegenover de Wall Street Journal.

Schmidt is van plan projecten op een laag pitje te zetten die 'weinig hebben opgeleverd' en niet 'bijster interessant zijn.' Ook zegt hij dat Google niet van plan is om zomaar twintig man aan het werk te zetten aan een experimenteel project. "Wanneer de tijd rijp is, zullen we weer de briljante visie van de ontwikkelaar ondersteunen."

Projecten in de koelkast

Enkele projecten die volgens insiders op de wip zitten zijn Google Notebook en Google Audio Indexing. Google Notebook biedt de mogelijk om afbeeldingen, links en teksten te bewaren van websites. En Google Audio Indexing was een hulpmiddel tijdens de Amerikaanse presidentverkiezingen om via spraakherkenning snel een bepaald gedeelte van toespraken te vinden.

Afhankelijk van advertenties

Google is nog steeds afhankelijk van de zoekadvertenties, waar het bijna 97 procent van de totale inkomsten uithaalt. Producten zoals Google Checkout, een online betaaldienst, genereren niet genoeg om Google minder afhankelijk te maken van advertenties.

Een van de maatregelen die Google al trof was het aankondigen van de apocalyps voor de virtuele wereld Lively. De Second Life-kloon werd pas in juli gelanceerd maar behoort niet tot de prioriteiten van Google.

Ook gaat het bedrijf flink snijden in het personeelsbestand. Vooral de tijdelijke krachten moeten rekenen op een voortijdig vertrek bij de zoekgigant.