Eind november 2006 begon Google ook advertenties te leveren voor offline media als radio, tv, tijdschriften en kranten. In totaal bediende Print Ads op het hoogtepunt zo'n 800 veelal lokale Amerikaanse kranten.

Maar met het inzakken van de advertentiemarkt voor printmedia, bleek ook de meerwaarde van Google-systeem gering. En daarom gaat nu de stekker eruit.

"…Het product heeft niet de impact gehad die wij en onze partners wilden. Daarom zullen we op 28 februari stoppen met Print Ads", aldus Spencer Spinnell, Director of Google Print Ads op zijn blog.

Terug naar de basis

Google kiest eieren voor zijn geld en steekt liever geld in relevantere diensten. "Het is duidelijk dat het huidige Print Ads product niet de juiste oplossing is en dus maken we middelen vrij om met nieuwe en innovatieve online oplossingen te komen..."

De afgelopen maanden is zelfs Google, dat bekend staat om zijn 'vrije experimenten', flink aan het snijden in de meer frivole of slechtlopende producten en diensten. Vorige week maakte Mountain View nog bekend dat het stopt met onder meer Google Video, Jaiku, Dodgeball en Google Notebook. Tevens sluit het concern drie ontwikkellabs in Europa en de VS.