Met GoogleAlert, niet te verwarren met Google Alerts, is het mogelijk om bepaalde zoektermen in de gaten te houden. Een bedrijf kan bijvoorbeeld berichten krijgen over waar diens bedrijfsnaam gebruikt wordt op internet.

Online buzz

Door dit proces te automatiseren is een bedrijf minder geld kwijt aan het handmatig indexeren van de zogenaamde online buzz, maar kan het toch snel reageren op eventuele problemen of slechte publiciteit. Marketingtechnisch wordt dit zeer belangrijk geacht.

Google Alert stapt nu over op de Yahoo-zoekindex. De api van zoekmachine Google volstaat volgens de Alert-oprichters niet meer. Er is onvoldoende ruimte om diep genoeg te zoeken, stellen zij. Daarom is er besloten de dienst om te dopen in Giga Alert en voortaan Yahoo te gebruiken.

Actuele resultaten

Google Alert is een dienst die los staat van de zoekmachine Google. De service is opgericht door Indigo Stream Technologies, een bedrijf dat onafhankelijk van Google opereert. Vanaf begin augustus krijgen Alert-gebruikers geen updates meer van de zoekmachinegigant maar van zijn concurrent.

Volgens het Google Alert-team brengt de overstap een aantal voordelen met zich mee. Een gebruiker kan bijvoorbeeld kiezen voor nieuws alerts; berichten over het gebruik van een zoekterm in actuele content (nieuwsberichten). Ook is het mogelijk om zoektermen alleen in bepaalde nieuwsbronnen in de gaten te houden.

Dieper zoeken

Volgens Google Alert wordt het ook mogelijk om "dieper te zoeken dan ooit tevoren". Daarnaast wordt het aantal geleverde zoekresultaten voor de betaalde accounts verhoogd naar maximaal 250, 600 of 1.000 resultaten per zoekopdracht, afhankelijk van het abonnement. Op dit moment zijn dit nog 200, 500 en 750 resultaten. Bij de gratis variant van de alert-service krijgen gebruikers maximaal 100 resultaten per zoekopdracht te zien.