Google.nl, marktplaats.nl en startpagina.nl zijn volgens onderzoeksbureau Multiscope de bekendste Nederlandse merken op internet. Zeker 97 procent van de Nederlandse internetters kent Google.nl. Dat 2,9 procent google.nl niet herkent, verbaast John Kivit van Multiscope niet echt. "Volgens mij geldt datzelfde percentage voor het aantal mensen dat nog nooit van Johan Cruijff heeft gehoord."

Opvallend is verder, volgens de onderzoekers, dat internetters vooral merken herkennen van bekende bestaande offline-merken, zoals Wehkamp, KPN en de Belastingdienst. In toptien staan verder vooral internetmerken. Van de 52 websites in de lijst scoren sites als studenten.net en songteksten.nl het laagste.

Veel websites die erg bekend zijn, komen ook weer terug in de maandelijkse lijst met de tien bestbezochte websites van Multiscope. "Dat is niet zo vreemd", zegt Kivit, "want naamsbekendheid staat niet los van het bereik van een site." Opmerkelijk in dat opzicht is wel dat er geen enkele bank in de toptien van bekendste merken staat, terwijl de Postbank en de Rabobank wel hoog scoren in bereik.

De resultaten van het onderzoek zijn afkomstig van ondervraging van een panel van ongeveer 14.000 Nederlandse internetgebruikers.