Mario Westphal, de beheerder van het vier jaar oude Googles.nl, werd vlak voor de kerst opgeschrikt door een boze brief van een Google advocaat. Zijn website zou inbreuk maken op het merkenrecht van de zoekgigant. Hij moest zijn website binnen 10 dagen opdoeken, zijn domein opzeggen en het logo, dat te veel leek op dat van Google, van zijn website verwijderen.

Het oude logo van Googles.nl was geïnspireerd door de kleurrijke letters van de zoekmachine. De kleuren waren echter enkele tinten donkerder en Westphal had ook de kleuren in een andere volgorde geplaatst. "Ik heb gelijk het logo eraf gehaald en heb snel wat anders gemaakt wat er beter uitzag," vertelt Westphal.

Opnemen tegen Google

Hoewel hij het oneens was met de klacht, was hij flink geschrokken. "Ik zat er niet op te wachten dat ik met een Google te maken krijg die een daad gaat stellen. Als zij zo ver gaan dat zij die domeinnaam weg willen hebben, dan snap je ook wel dat je het dan verliest."

Westphal verwijderde weliswaar het logo, maar weigerde zijn site op te doeken. In plaats daarvan stelde hij voor dat Google de domeinnaam kocht. Een Google jurist uit Amerika bedankte echter voor het aanbod, maar gaf ook aan dat de onderneming geen verdere stappen zou ondernemen.

Een woordvoerder van Google wilde niet inhoudelijk ingaan op de zaak, maar vertelde Webwereld dat de onderneming wereldwijd overtredeningen tegen zijn handelsmerk in de gaten houdt. "Waar nodig zullen wij actie ondernemen om ons handelsmerk te beschermen."

Westphal registreerde zijn domein in april 2004 en exploiteert daar een soort startpagina. De site strekt maandelijks zo'n 3,500 bezoekers. Er staan geen advertenties op de site en hij levert dan ook geen omzet op.

Brillen

De domeinnaam verwijst volgens Westphal zowel naar de zoekmachine als naar brillen. Googles is namelijk een veelvoorkomende tikfout van internetters die zoeken naar 'goggles', een verzamelnaam voor veiligheidsbrillen waaronder ook ski- en duikbrillen. De startpagina op Googles.nl zou het internet scherper weergeven, was het idee van Westphal. "Het is een combinatie van brillen en Google. Bij mij hoeft u niet verder te zoeken."

Oud zeer

Het afhaken van Google is opvallend. Grote Amerikaanse ondernemingen volharden doorgaans in hun strijd tegen vermeende tikfoutprofiteurs en in oktober schikte een beruchte typosquatter nog voor 164.000 dollar een klacht met de Federal Trade Commission.

De naam Googles moet echter een bittere smaak oproepen bij de zoekgigant. Google werd aan de vooravond van zijn beursgang in 2004 aangeklaagd door Googles.com. De Amerikaanse website prijst kinderartikelen aan onder de banner "Googles from Goo".

Google verloor eerder dit jaar ook een arbitragezaak over Googles.eu van de Spanjaard Pablo Bello Garcia. De .eu website biedt toegang tot Google's zoekmachine. Het bevat ook een disclaimer die duidelijk maakt dat de site onafhankelijk opereert.