Bezoekers van Goudengids.nl kunnen sinds een week een waardering toevoegen aan de vermeldingen van bedrijven op de website. Het is mogelijk om één tot vijf sterren toe te kennen. Daarnaast kunnen gebruikers commentaar achterlaten over de kwaliteit van de dienstverlening en producten van een bedrijf.

De nieuwe dienst speelt in op een behoefte bij bezoekers van de site, zegt Goudengids.nl, omdat zij de mening van andere gebruikers hoger inschatten dan een omschrijving van het bedrijf zelf. Bedrijven die goede dienstverlening bieden, kunnen bovendien worden beloond met extra klandizie.

Concurrentiespam

Om een beoordeling achter te laten dient een gebruiker zich aan te melden met een gebruikersnaam, e-mailadres. Een captcha houdt spambots buiten de deur.

De dienst kan echter niet garanderen dat concurrenten elkaar niet zwart maken. Bijvoorbeeld expres slechte restaurantrecensies plaatsen of het onterecht bekritiseren van de service van een hotel behoren tot de mogelijkheden. Ook de waardering van een bedrijf kan kunstmatig omlaag 'gemind' worden.

Sander Janmaat, woordvoerder van Truvo Nederland, uitgever van Goudengids.nl erkent dat dergelijke praktijken mogelijk zijn en dat het een risisco is. Hij voorziet echter weinig problemen en wijst erop dat dit soort systemen op veel sites al gebruikt worden en het 'daar ook goed gaat'. "Voor ons is het ook ontdekken", geeft Janmaat toe. Maar Truvo heeft het systeem 'stiekem' een klein jaar in België getest, aldus de woordvoerder. Daar gaat het goed: "Gebruikers stellen het op prijs en geven hun mening en bedrijven die laten het staan, die vinden het goed."

Uitschakelen

Daarnaast worden de reacties en waarderingen in de gaten gehouden. Truvo zal niet alle reacties en waarderingen monitoren. Het bedrijf rekent ook hier op de gebruiker: die kan ontoelaatbare reacties melden. Bedrijven die niet van een consumentenbeoordeling gediend zijn kunnen ervoor kiezen het reactie- en waarderingsysteem uit te schakelen.