Vanaf december 2001 moet het voor consumenten mogelijk worden om van GPRS gebruik te maken. GPRS wordt op dit moment al door een aantal telecombedrijven aangeboden, maar is voorlopig slechts voorbehouden aan werknemers van bepaalde bedrijven. Via de dienst van MChannels krijgt de consument toegang tot internetdiensten zoals e-mail en informatie via GPRS. Voorlopig is de Motorola Accompli 008 het enige toestel dat MChannels aanbiedt. Consumenten die interesse in de dienst hebben, kunnen het toestel in combinatie met de diensten van MChannels niet in de winkel kopen. De enige mogelijkheid is via geselecteerde kanalen. "We hebben overeenkomsten gesloten met een aantal bedrijven die de diensten aan hun klanten gaat aanbieden", zegt Mirjam Schouten van MChannels. Die bedrijven zijn onder meer Heineken, Bacardi en Beursonline. Deze bedrijven kunnen hun klanten zo'n toestel aanbieden tegen een gereduceerd tarief. "In combinatie met Libertel postpaid bieden we de Motorola-telefoon aan voor 250 euro." Wat de kosten zullen zijn voor het dataverkeer via GPRS is nog onduidelijk. Zowel MChannels als Libertel-Vodafone kunnen daar nog geen uitsluitsel over geven. Libertel-Vodafone gaat in het eerste kwartaal van 2002 zelf van start met het aanbieden van GPRS-diensten aan de consument. De constructie waarbij bedrijven als Heineken eigen toestellen aanbieden, is op zijn minst bijzonder te noemen. De telefoon wordt niet meer direct door het telecombedrijf of belwinkel aangeboden. "Bij het aanzetten van de telefoon verschijnt op de plek waar normaal de naam van de netwerkoperator staat, nu de naam van het bedrijf", zegt Schouten. Het op deze manier aanbieden van mobiele telefoniediensten is een afgeleide van het MVNO-principe (Mobile Virtual Network Operator). Hierbij gaan bedrijven eigen telefoondiensten aanbieden op het netwerk van een bestaande operator. Het Britse Virgin en het Nederlandse Tele2 zijn hier enkele voorbeelden van.