Een 333 MHz Compaq Presario inclusief internetaansluiting voor niets? Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. De 10.000 computers die Free-PC uit Californië gaat uitdelen aan geïnteresseerden zal zijn toegerust met speciale software die het computergebruik exact in kaart brengt.

Free-PC investeert zo'n 600 dollar in elke computer, maar krijgt veel geld terug. Adverteerders zitten namelijk te springen om nauwkeurige gegevens van consumenten en hun computergebruik, zodat ze hem kunnen bombarderen met gerichte advertenties. Uiteindelijk betaalt de adverteerder dus de 'gratis' PC.

Als de potentiële klant dit niet erg vindt, krijgt hij de beschikking over een Compaq Presario. De helft van de 4GB grote harde schijf is gereserveerd voor advertenties. Free-PC pompt geregeld een flinke lading verse advertenties in de PC, helemaal gericht op de interessen en behoeftes van de klant. Deze advertenties verschijnen constant op het scherm, of de computeraar nu on- of offline is.

Uit de commerciële hoek zijn zeer enthousiaste geluiden over het initiatief te horen. Ook de consument ziet het wel zitten: Free-PC wordt overspoeld met aanvragen. Als het project aanslaat, verwachten analisten dat meer bedrijven gratis PC's gaan uitdelen.