Het is een concept dat dateert uit de dotcom-hype: een consument krijgt een gratis pc, maar moet in ruil daarvoor wel reclame op zijn beeldscherm dulden. Na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel leek dit <i>business model</i> definitief verleden tijd, maar het Britse marketingbedrijf Metronomy ziet er weer brood in.

Britse consumenten kunnen zich via de site van het bedrijf aanmelden. De eerste gratis computers zullen in februari of maart geleverd worden. Het gaat om IBM-pc's met een 2,4 GHz Celeron-processor, 256 MB geheugen, een harde schijf van 40 GB, een dvd-speler en een 15-inch crt-monitor.

Deelnemers krijgen elke maand een cd-rom met nieuwe advertenties die moeten worden geüpload. Gebeurt dat niet, dan werkt de pc niet meer, stelt Metronomy op zijn site. De pc moet minimaal dertig uur per maand worden gebruikt.

Elke twintig minuten wordt er één minuut reclame getoond. Een pc-gebruiker kan de advertenties maximaal vijf minuten uitstellen, als hij ergens anders mee bezig is.