Jos Molenkamp, algemeen directeur van Casema, windt er geen doekjes om: digitale televisie is op dit moment nog geen succes. Slechts 24.000 abonnees hebben op dit moment de beschikking over een kastje dat de ontvangst van digitale tv mogelijk maakt. Dit moeten er veel meer worden.

Om dit te bewerkstelligen stelt het kabelbedrijf vanaf 1 januari volgend jaar veertig tot vijftig digitale kanalen gratis beschikbaar naast het analoge aanbod van 34 zenders. Nu nog moet extra worden betaald voor digitale zenders. Klanten zullen nog wel zelf een digitale ontvanger moeten kopen. Deze kosten tussen de honderd en tweehonderd euro.

Casema denkt geld te kunnen verdienen met de verkoop van extra digitale kanalen. Daarnaast is er een effect voor de langere termijn. "Analoge doorgifte is in vergelijking met digitale doorgifte heel erg duur", zo zegt Molenkamp. "We moeten de mensen dus digitaal zien te krijgen."

Volgend jaar moet al 10 procent van de abonnees een digitaal kastje hebben. Over vijf jaar wil Casema 80 procent hebben bereikt. Niet alleen de gratis kanalen moeten hieraan bijdragen, ook de opkomst van platte televisies doen dat volgens Molenkamp. "Flatscreens vragen gewoon om digitale signalen."

On demand

Net als onder meer Philips, Intel en Microsoft gelooft Casema in een toekomst waarbij consumenten op alle mogelijke plekken in huis op ieder gewenst moment van digitale entertainment kunnen genieten. Hierbij zullen pc en televisie steeds meer naar elkaar toe groeien, zo is de verwachting.

Wat betreft televisie op de pc komt Casema met een portal waarop de programma's van zowel de publieke als de commerciële omroepen verzameld zijn. Recente en oude programma's (zoals de Hazes-herdenking van maandag of een Polygoonjournaal uit 1954) zijn voor iedereen toegankelijk. Live-televisie is vanwege rechtenkwestie alleen voorbehouden aan breedbandklanten van Casema.

Dergelijke on demand-diensten zullen vanaf halverwege volgend jaar ook vanaf het televisietoestel werken. Momenteel kan een klein aantal klanten van Casema deze dienst, First Mile TV, al testen. Casema werkt hierbij samen met het NOB.