De 'hack' is zelfs voor digibeten eenvoudig uit te voeren. Het frisdrankconcern Pepsi heeft een actie waarbij onder de dop van sommige colaflessen een wincode staat die toegang geeft tot de online muziekwinkel van Apple. Wie een wincode heeft, kan één nummer downloaden.

In de winkel kunnen consumenten echter al zien of er een wincode onder de dop zit door de fles te kantelen. De hele truc is uit de doeken gedaan door Macmerc.com, een site voor Mac-gebruikers en -ontwikkelaars.

Nadat de truc op Macmerc was gepubliceerd namen andere sites het over met als gevolg dat de website van Macmerc al snel overbelast raakte. "Onze provider vertelde ons dat ze op het hoogtepunt dertig verzoeken per seconde kregen", vertelt een van de makers van Macmerc tegen persbureau Reuters.

Apple wilde geen commentaar geven op de berichten. Volgens een woordvoerder van Pepsi houden de meeste consumenten zich aan de regels. De marketingcampagne van de twee bedrijven ging zo'n drie weken geleden tijdens de Superbowl, de finale van de American Footbal-competitie, van start. In totaal geven Pepsi en Apple honderdmiljoen liedjes weg.

Volgens de frisdrankfabrikant zit in een op de drie Pepsi-flessen een wincode. Voor de betreffende flesjes cola moet net iets meer dan een dollar betaald worden. Apple verkoopt zijn muziekbestanden vanaf 99 dollarcent per stuk.