Op billboards, in stations en in tijdschriften citeert XS4ALL uit algemene voorwaarden van Wanadoo, MyWeb, Freeler en NokNok. Het is overduidelijk dat uit de advertenties moet blijken dat de genoemde ISP's de gegevens van hun klanten zullen gebruiken of doorverkopen voor reclamedoeleinden. XS4ALL zegt dat zelf absoluut niet te doen.

Wanadoo

"Wij verwerpen het feit dat XS4ALL onze naam gebruikt voor haar reclame," zegt Wanadoo-topman J. de Pins in een verklaring. "Er wordt slechts een zeer klein, gemanipuleerd deel uit onze algemene voorwaarden gebruikt." Volgens De Pins geeft XS4ALL zo een volkomen verkeerd beeld van Wanadoo en wordt het betreffende deel van de algemene voorwaarden 'uit de context gerukt'.

Esther Besson, woordvoerster van Wanadoo, voegt toe dat de tekst die in de advertentie van XS4ALL gebruikt wordt onderdeel is van artikel 10 lid 10 van de algemene voorwaarden. "Dat artikel gaat juist over de bescherming van persoonsgegevens."

Volgens topman De Pins zullen klanten van Wanadoo alleen reclame ontvangen indien zij hebben aangegeven daar geen bezwaar tegen te hebben, zogenoemde permissiemarketing. In het betreffende artikel, dus ook in de advertentie van XS4ALL, staat het woord 'permissie' tussen haakjes. Dat suggereert tenminste dat ook ongevraagd reclame toegezonden wordt.

"XS4ALL heeft onze voorwaarden verkeerd geïnterpreteerd," vervolgt De Pins, die de ISP heeft verzocht de campagne te staken. "Als XS4ALL niet inbindt nemen we juridische stappen in overweging."

.

Freeler

"Het is misleidende reclame," zegt Ronald Schepers, woordvoerder van Freeler. "In onze voorwaarden staat juist heel duidelijk dat Freeler persoonsgegevens niet aan derden zal verstrekken." Volgens Schepers overweegt Freeler een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. In de Nederlandse Reclame Code staat in artikel 1 lid 14 dat vergelijkende reclame is toegestaan, indien de vergelijking niet misleidend of nodeloos denigrerend is. Freeler denkt daar een punt te scoren.

Marque Joosten, directeur van Freeler, legde eerder in een interview met WebWereld uit dat het 'actief inspelen op de behoefte van de gebruiker' met behulp van de verkregen informatie en gegevens betrekking heeft op de inhoud van de Freeler-website. Als de Freeler-gebruikers veel blijken te surfen naar informatie over de Canarische eilanden zal Freeler zelf een plek maken op de site met die info.

.

NokNok

Marinus Jacometti, directeur van Scaramea, het moederbedrijf van NokNok, 'laat het er niet bij zitten'. "We overwegen juridische stappen." Jacometti vindt de controversiële reclamecampagne, net als veel van zijn collega's, een zwaktebod van XS4ALL. "Het is zwak als je concurrenten moet betrekken in je reclame."

Waarschijnlijk heeft NokNok geen valide argumenten in een zaak tegen XS4ALL. In artikel 7 lid 3 van de algemene voorwaarden staat namelijk letterlijk de tekst zoals XS4ALL die gebruikt in haar campagne. NokNok lijkt haar gebruikers geen mogelijkheid te bieden om uit marketingdatabases gehaald te worden.

.

MyWeb

"Wij zijn heel helder," reageert Fer van der Plas van MyWeb. "De klantgegevens worden gebruikt om te communiceren met de gebruikers. Dat wordt door XS4ALL uit zijn verband gerukt." Van der Plas is ook niet te spreken over een mailing van XS4ALL naar haar gebruikers over gratis internet. "Daarin wordt gesuggereerd dat wij het surfgedrag van onze klanten analyseren en doorverkopen. Dat is pertinent onwaar."

MyWeb onderzoekt welke stappen er genomen kunnen worden tegen XS4ALL. Ondertussen denkt Van der Plas niet dat zijn dienst veel schade wordt berokkend door de reclamecampagne. "De lezer van de advertentie ziet door de haakjes en punten zelf wel dat er gerommeld is." Echter ook in dit geval lijkt XS4ALL aan het langste eind te trekken. In de voorwaarden van MyWeb staat de letterlijke tekst zoals die in de advertentie staat, aangevuld met: 'het in samenwerking met derden ondernemen van joint-promotions en het gezamenlijk promoten en / of verkopen van producten'.

XS4ALL laconiek

XS4ALL wast haar handen in onschuld. "Dit is onze visie op gratis internet, niet zozeer een reclame voor onze dienst," zegt XS4ALL-woordvoerster Sjoera Nas, die op haar beurt de advertenties van gratis internetaanbieders suggestief noemt. "Gratis internet bestaat niet, zij zeggen van wel. Internet is een duur en ingewikkeld product, waarvoor op de een of andere manier betaald moet worden."

De Amsterdamse internetprovider is niet bang voor rechtszaken. "We zien de kort gedingen met vertrouwen tegemoet," zegt Nas. De woordvoerster geeft toe dat het een wat agressieve, directe advertentiecampagne is. "Dat is onze stijl van communiceren. Uiteraard hebben we juridisch advies ingewonnen voor we met de campagne begonnen. We zijn dan ook niet van plan de campagne te staken."

Nas belt even na haar commentaar op met de mededeling dat op korte termijn overleg zal worden gevoerd met de huisadvocaat over de kritiek en de dreigementen van de genoemde internetaanbieders.