De vorig jaar in Engeland begonnen dienst Blyk richt zich op 16- tot 24-jarigen, die op basis van hun profiel dagelijks maximaal zes tekstberichten met advertenties krijgen toegestuurd. In ruil daarvoor krijgen zij gratis belminuten en sms'jes. Blyk komt 'binnenkort' ook naar Nederland.

Jeugd leren kennen

Ongeveer 200.000 jongeren zouden al lid zijn geworden van Blyk, zo zegt het bedrijf zelf. Ook grote adverteerders als Adidas, Coca-Cola en McDonalds sloten zich aan bij het initiatief van voormalig Nokia-president Pekka Ala-Pietilä en zijn studievriend Antti Ohrling. Zij kunnen zo de jeugd bereiken en beter leren kennen via profielvragen en sms-enquêtes.

Inmiddels hebben al 180 merken ruim 2000 campagnes op de Blyk-abonnees losgelaten, waarbij een gemiddelde response-rate van ruim 25 procent zou worden behaald. Blyk is nu actief in Engeland, bijna in Nederland, en wil uitbreiden in landen als België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Hiervoor zouden de extra miljoenen van de huidige investeerders Goldman Sachs en Sofinnova Partners kunnen dienen.

Kostenbesparingen

Ondanks deze expansieplannen merkt ook Blyk de gevolgen van de huidige financiële crisis, zo zegt oprichter Pekka Ala-Pietilä. "Daarom hebben we al kostenbesparingen in de koker zitten en zullen we onze organisatie stroomlijnen", aldus de Fin.