Oorspronkelijk zou de dienst eind vorig jaar van start gaan, daarna werd maart 2009 aangehouden. Nu is de lancering wederom uitgesteld tot 'later dit jaar'. Reden van het uitstel is "overweldigende interesse" uit diverse landen in Europa en Azië, vertelt Eric Kip, directeur van Blyk Nederland tegen Webwereld. Daarom is besloten het businessmodel aan te passen. Blyk zal niet meer een virtuele operator optreden die capaciteit inkoopt bij telco's. In het nieuwe model gaat Blyk partnerships aan met de telecomoperators, zodat Blyk zich kan toeleggen op het advertentiewerk.

Korting

Het van oorsprong Finse Blyk is nu al anderhalf jaar actief in Groot-Brittannië, waar de dienst inmiddels ruim 200.000 gebruikers telt. Leden van Blyk moeten een profiel invullen met persoonlijke kenmerken. Adverteerders kunnen vervolgens specifiek op de leden adverteren door middel van sms- en mms-berichten. Blyk-klanten krijgen elke maand een bundel van 15 pond die ze kunnen besteden aan bellen, sms-en of mobiel surfen. Blyk richt zich op 16- tot 24-jarigen, die ze werven op sociale netwerken.

Op een PriceWaterhouseCoopers-lezing over mobiel adverteren laat Eric Kip van Blyk met een voorbeeld aan het publiek zien hoe de dienst werkt. Hij ontvangt een sms'je met de vraag of hij de trailer van een nieuwe bioscoopfilm wil zien. Na een bevestigend antwoord krijgt Kip een mms'je met de video. "In Groot-Brittannië neemt 25 procent van de jongeren de moeite om te reageren op dit soort verzoekjes. Gekoppeld aan de profieldata levert dit adverteerders heel interessante data op", zo vertelt Kip de toehoorders op de lezing.

Verzorgingsprodukten

In Nederland heeft Blyk al afspraken gemaakt met adverteerders uit de wereld van sport, muziek, film, goede doelen, reizen en verzorgingsprodukten, zegt de directeur van Blyk Nederland. Blyk is nog in overleg met Nederlandse operators voor een samenwerking. Het bedrijf zegt dat de dienst nog dit jaar naar Nederland komt. Onlangs haalde Blyk nog 40 miljoen euro groeigeld op bij investeerders.