De twee bedenkers van het gratis breedbandinternet, Sander van Schaik en Maurice Massaar, zijn naar eigen zeggen op dit moment in gesprek met een aantal providers. Namen willen ze niet noemen. "Dat hebben we met de providers afgesproken", zegt Van Schaik. Volgens Van Schaik zijn de gesprekken met geïnteresseerde internetaanbieders echter wel in een vergevorderd stadium. "We zitten nu op het punt dat er een definitieve krabbel wordt gezet." Een datum waarop het mogelijk wordt om gratis via breedband te internetten geeft Van Schaik niet. "Daarvoor moet je nog even geduld hebben."

Privacy

Mensen die gratis snel willen internetten, moeten zich straks een paar keer per uur een beeldschermvullend reclameblok laten welgevallen. De advertenties moeten de kosten voor de internettoegang dekken, zo is het idee. De reclame wordt 'afgestemd' op de gebruikers. De provider gaat het surfgedrag analyseren. Een Rotterdamse voetbalfan krijgt daardoor bijvoorbeeld kaartjes voor een wedstrijd van Feyenoord aangeboden. "Deze gegevens hebben providers al, alleen gebeurt er niets mee. Het staat internetaanbieders vrij om deze gegevens te gebruiken", meent Van Schaik. "Bovendien geven consumenten toestemming als ze zich aanmelden." Om hun privacy hoeven abonnees zich volgens Van Schaik desondanks geen zorgen te maken. "De privacy blijft te allen tijde gewaarborgd." Mensen die hun breedbandverbinding dag en nacht laten openstaan om bestanden te down- en uploaden, zullen weinig aan de nieuwe dienst hebben. "Als abonnees de link missen om de reclame weer uit te schakelen, kan de provider de verbinding verbreken."

Octrooi

Van Schaik en Massaar hebben bij het Nederlands Octrooibureau op hun idee aangevraagd. En dat terwijl gratis internet toch niet echt innovatief lijkt. "Het concept is niet nieuw", geeft Van Schaik toe. "De technieken die erachter zitten, bestaan allemaal al. Het gaat om de combinatie." De twee ondernemers zijn naar eigen zeggen een jaar bezig geweest met de octrooiaanvraag. Het is niet voor het eerst dat iemand claimt 'gratis internet' aan te bieden. In Nederland doken eind jaren negentig talloze internetaanbieders op die gratis toegang tot internet beloofden. Gebruikers hoefden geen abonnementskosten te betalen. Wel moesten de abonnees van dergelijke gratis internetaanbieders, telefoontikken betalen. De 'gratis' internetaanbieders probeerden hun kosten voornamelijk terug te verdienen met de zogeheten kickback-vergoeding. Voor elke minuut dat hun abonnees online waren, kregen de internetaanbieders een kleine vergoeding van KPN. Ook probeerden de 'gratis' providers wat te verdienen met advertenties (op hun site) en het doorverkopen van informatie over klanten.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten werd het ideaal van gratis internet dichter benaderd. Net als in Nederland hoefden abonnees van gratis providers in de VS geen abonnementsgeld te betalen. Bovendien kunnen Amerikanen doorgaans tegen een vast tarief onbeperkt lokaal bellen (flatfee). De Amerikaanse gratis internetaanbieders zetten daarom volledig in op advertenties. Dat werd echter geen succes. De inkomsten uit advertenties bleken simpelweg onvoldoende om de kosten te dekken.