Het gratis en on demand streamen van nummers en albums kan de verkoop van deze albums een enorme stimulans geven. Dat is de blije boodschap van muziekdienst Last.fm, sinds vorig jaar eigendom van mediaconcern CBS.

Streamen doet kopen

Last.fm claimt dat de muzikale kooplust van haar leden vanaf eind januari met maar liefst 119 procent is gestegen. Toen startte het met het gratis en on demand streamen van volledige albums van onder meer de vier grote muzieklabels EMI, Sony BMG, Universal en Warner.

Een flink gedeelte van die stijging komt weliswaar voor rekening van nieuwe leden, maar ook de muziekverkoop aan reeds bestaande leden is sinds januari met 66 procent gestegen, meldt het bedrijf.

Goed voor iedereen

De statistieken zijn gebaseerd op cijfers van Amazon, de verkooppartner van Last.fm. Naast Amazon heeft de muzieksite ook een affiliate deal met iTunes en 7 Digital. Leden hebben zo toegang tot een keur aan cd's en downloads van de grote én onafhankelijke muziekmaatschappijen.

Uiteraard legt de gratis on demand streamingstrategie Last.fm zelf ook geen windeieren. De site meldt dat de afgelopen tijd de totale bezoektijd per bezoeker elke maand is verdubbeld.

Last.fm is daarmee naar eigen zeggen niet alleen het grootste sociale muziekplatform ter wereld, maar sinds enkele maanden ook de snelst groeiende gratis muzieksite in de VS.

Concurrentie

Rivaal imeem biedt overigens ook al een tijd gratis on demand streams aan. En een andere - kolossale - concurrent dient zich aan.

Vorige week presenteerde MySpace haar nieuwe muziekplatform, dat binnen enkele weken live zal gaan. MySpace Music integreert gratis streams met een webwinkel voor betaalde, drm-vrije downloads, multimedia voor mobiele telefoons en concertkaartjes.