Vanaf 29 augustus kunnen gebruikers van de Nederlandse webmaildienst zich registreren. In ruil daarvoor kunnen zij gratis hun e-mailberichten lezen en krijgen zij maximaal een keer in de twee weken een mailtje van een adverteerder. Wie die reclame niet wil ontvangen, kan zich ook aanmelden voor de betaalde webmail van Twigger. Twigger telt in Nederland ongeveer 350.000 gebruikers, aldus Twigger-directeur Gabriël Troostwijk. "Het is geen laatste redmiddel", legt Troostwijk uit, "het is alleen een manier om Twigger gezonder te maken." Gebruikers moeten bij registratie gegevens invullen zoals naam, leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, opleiding, huidige functie en dan kunnen ze nog enkele interessegebieden aanvinken. "Wie dit soort gegevens niet wenst prijs te geven, kan zich inschrijven voor de betaalde Twigger", aldus Troostwijk. "Zij kunnen dan gebruik maken van een bannervrije Twigger en betalen daarvoor 15 euro per halfjaar of 25 euro voor een heel jaar."

Grootste markt

De Twigger-directeur verwacht dat het merendeel van de Nederlandse gebruikers zich zal registreren. In België en Groot-Brittannië werd Twigger eerder omgezet in een betaalde dienst. "Hier in Nederland zitten de meeste gebruikers en die markt proberen we in stand te houden." Steeds meer providers bieden abonnees de mogelijkheid om hun elektronische post via een eigen webmaildienst op te halen, maar daarvan zegt Troostwijk niet veel concurrentie te merken.