Ryanair gaat alle zitplaatsen in zijn vloot van Boeing 737-toestellen voorzien van beeldschermen waarop passagiers tijdens de vlucht satelliet-tv kunnen kijken, over het internet kunnen surfen, games kunnen spelen en zelfs elektronisch kunnen gokken.Michael O'Leary, de president-directeur van Ryanair, verwacht dat de opbrengst van de pay per view, surftocht of game gemiddeld 1,6 euro per passagier zal bedragen. Hierdoor zal Ryanair, dat vanaf de `hubs' Dublin, Londen Stansted en Charleroi Brussels South lijndiensten onderhoudt naar een groot aantal bestemmingen in Ierland, het Verenigd Koninkrijk en een aantal landen op het Europese vasteland, binnen drie jaar tien procent van zijn passagiers gratis kunnen vervoeren.Ryanair rekent dit jaar op negen miljoen passagiers, die naast de kosten van hun vliegticket per persoon gemiddeld 6,35 euro besteden aan catering, tabakswaar, parfum en andere cadeau-artikelen. In 2004 denkt de maatschappij 15 miljoen mensen te vervoeren.

Online ticketverkoop

Ongeveer tweederde gedeelte van alle stoelen in de Ryanair-vliegtuigen wordt online verkocht. De enorme vlucht die de boekingsite Ryanair.com sinds de introductie in januari vorig jaar heeft genomen overtreft zelfs de hooggespannen verwachtingen die de maatschappij zelf had.De doelstelling was dat na een jaar een kwart van alle boekingen via het internet zou lopen, maar dat streefcijfer werd al na twee maanden gehaald. Ryanair, dat een beurswaarde heeft die twee keer zo groot is als die van de KLM, zegt dat in het laatste kwartaal van vorig jaar de marketing- en distributiekosten door het succes van de website met 66 procent zijn gedaald tot 2.47 miljoen euro.Om het boeken via het internet verder te stimuleren voegt Ryanair in vrijwel alle reclame-uitingen `dot-com' toe aan de eigen naam. Zo sponsort de maatschappij op die manier alle bulletins van het weerbericht op de Britse commerciële zender Sky News.

WAP-site

Ryanair.com is in korte tijd uitgegroeid tot de grootste reissite van Europa. Omdat de maatschappij tegenwoordig ook veel vluchten aanbiedt naar Frankrijk en Italië, waar de internetpenetratie wat lager maar het aantal mobiele telefoons juist hoger is dan in de rest van Europa, is Ryanair onlangs voorzichtig gestart met een WAP-site. Wie zijn e-mailadres op Ryanair.com achterlaat krijgt regelmatig extra voordelige aanbiedingen, die slechts op bepaalde dagen online zijn te boeken, in zijn elektronische brievenbus. Als de gerelateerde diensten op de website van de luchtvaartmaatschappij, zoals het boeken van hotelkamers en huurauto's, in belang toenemen zullen nog meer mensen gratis kunnen vliegen, denkt O'Leary. "Als je bedenkt dat in 1985 het goedkoopste enkeltje Dublin-Londen 109 pond kostte en nu slechts negen, is het een realistische doelstelling", zegt de Ryanair-baas. "Uiteindelijk mikken we op een situatie waarin we de tickets weggeven. Niet op maandagochtend of tijdens het hoogseizoen, maar op woensdagen in november."