De gerespecteerde nieuwssite FT.com begint vanaf deze lente geld te vragen voor toegang tot zijn site. Er zal nog wel een gratis gedeelte zijn, maar deze is dan beperkt tot wat aandeelkoersen en een selectie uit de nieuwsartikelen.

Wie meer informatie wil zoals columns, toegang tot de archieven of gespecialiseerd financieel nieuws, zal de buidel moeten trekken, zo bericht The Guardian (nog wel gratis). Nu nog is de site van de Financial Times de bestbezochte Europese zakelijke nieuwssite.

Met het nieuwe model heeft de FT zijn Amerikaanse collega's van The Wall Street Journal voor ogen. De site WSJ.com vraagt al tijden geld voor toegang en is hiermee zeer succesvol. Waar de Amerikaanse zakenkrant 60 dollar per jaar vraagt, denkt de FT aan maar liefst 100 pond.

Momenteel heeft de FT 2,7 miljoen gebruikers. De krant hoopt 10 procent van zijn inkomsten te kunnen halen uit abonnementsgelden. Een kwart moet komen uit het doorverkopen van nieuws. Tot nu toe heeft de Financial Times maar liefst 200 miljoen pond aan zijn site uitgegeven, zo stelt The Guardian. Aan het eind van dit jaar denkt de FT met zijn online activiteiten quitte te kunnen draaien.

Niet de enige

De FT is uiteraard niet de enige met activiteiten in deze richting. Onlangs nog verklaarde de nieuwssite Slashdot geld te gaan vragen aan lezers die een bannervrije versie willen.

Verder heeft een groot aantal Noorse mediabedrijven de handen ineen geslagen om de mogelijkheden te onderzoeken van het aanbieden van betaalde content. "We kunnen geen content produceren zonder dat iemand daarvoor hoeft te betalen", zo zegt een van de initiatiefnemers tegenover CNN.

Bij andere diensten dan nieuws is de trend al langer gaande om geld te vragen. Voorlopig de laatste in de rij is GeoCities, dat geld verlangt voor sommige van zijn voorheen gratis diensten.