Deze extra passages bevatten onder andere het schoonmaken van wc's, het handmatig ontstoppen van verstopte riolen en het opruimen van uitwerpselen van dieren in het park. Purple heeft naast deze eisen ook enkele onzinnige taken toegevoegd als het knuffelen van zwerfdieren en het schilderen van slakkenhuisjes.

De provider wilde bewijzen dat praktisch niemand gebruikersvoorwaarden leest. "Wifi-gebruikers moeten deze voorwaarden lezen voordat zij verbinding maken met een netwerk. Hierin staat meestal hoeveel informatie er gedeeld wordt en de rechten die zij providers geven. Ons experiment toont aan dat het maar al te makkelijk is een vinkje te zetten en akkoord te gaan met iets oneerlijks", aldus Gavin Wheeldon, CEO van Purple.

Het feit dat praktisch niemand zulke voorwaarden leest en wel akkoord gaat, baart de CEO zorgen omdat de aankomende General Data Protection Regulation-wet (GDPR) websites en providers verplicht gebruikers niet zomaar te volgen of hun data in te zetten voor marketing doeleinden tenzij zij daar expliciet toestemming voor krijgen van gebruikers.

Lees ook: 5 dingen die iedere CIO moet weten over GDPR-wetgeving

En

5 manieren waarop de GDPR impact heeft

Het experiment liep twee weken en in die tijd zijn er 22.000 gebruikers geweest akkoord gegaan met deze bizarre voorwaarden. Slechts één gebruiker heeft daadwerkelijk de voorwaarden gelezen en aan de bel getrokken.

Het bedrijf is overigens niet echt van plan de gebruikers te laten schrobben.