Op de site Stopessofrance.org protesteert Greenpeace onder meer tegen de werkwijze van de oliegigant. In het logo van de website zijn de twee letter 'SS' van Esso vervangen door dollartekens. Dat was reden genoeg voor Esso, dat onderdeel is van ExxonMobil, om de parodiesite eerder dit jaar aan te klagen.

Het olieconcern eist 80.000 euro voor elke dag dat het logo na de uitspraak online zou staan. De rechter verbood het gebruik van het bewerkte logo en legde een dwangsom op van 5.000 euro voor elke dag dat Greenpeace het op internet zou vertonen.

Greenpeace voldeed aan die eis door het logo op de website af te dekken en ging in hoger beroep. Wel mocht de term 'Stop Esso' gebruikt worden, aldus het oordeel van de rechter.

Het is voor het eerst dat Greenpeace wordt gedagvaard voor het gebruik of veranderen van logo's, volgens de milieuorganisatie zelf. Twistpunt in de discussie is of Esso het eigendomsrecht heeft op het logo.

Het is niet voor het eerst dat Greenpeace wegens zijn protestacties voor de rechter wordt gesleept. Eerder gebeurde dat onder meer bij een discussie met TotalFinalElf. Greenpeace kaapte de domeinnaam Oil-of-elf.de en moest die vervolgens op last van de rechter in Berlijn weer afstaan.

De uitspraak in hoger beroep in de zaak tegen Esso wordt volgende week verwacht.