Volgens de organisatie is het driemiljoenste domein een belangrijke mijlpaal in de 'significante groei' van .eu-domeinen. Sinds juli 2007 kwamen er één miljoen domeinen bij, meldt de organisatie. Die aanwas van twee naar drie miljoen duurde dus anderhalf jaar, terwijl de extensie krap een jaar na de introductie in april 2006 al op 2 miljoen registraties zat. De groei is daarmee sterk afgevlakt.

Het .eu-domein is de op drie na populairste extensie in Europa na .uk, .de en .nl. Wereldwijd staat het Europese domein op de negende plaats.

In Nederland zijn eind 2008 bijna 3,2 miljoen .nl-domeinen (pdf) geregistreerd blijkt uit cijfers van het SIDN. De Nederlandse mijlpaal van drie miljoen werd vorig jaar juli bereikt. De Nederlandse extensie is dus nog steeds populairder dan de Europese.

Meer dan bedrijfsnaam beschermen

Toch is het .eu-domein een groter succes dan eerst werd verwacht. "In eerste instantie werd er gevreesd dat bedrijven de extensie alleen zouden kopen om hun naam online te beschermen", zegt Mark Boost van de grote Britse domeinrgistrar LCN. Toch is er volgens hem sinds 2006 een andere tendens te zien. Bedrijven zouden juist kiezen voor een .eu-domein om hun bedrijf meteen Europees in de markt te zetten. "Zo kan er een Europese identiteit voor verschillende online merken gecreëerd worden", aldus Boost.

In de meeste Europese landen wordt echter nog steeds de voorkeur gegeven Country Code Top Level Domain Names (ccTLDs) zoals .nl en .uk. De Europese domeinen worden geschaard onder de noemer generic Top Level Domain Names (gTLDs) waaronder ook extensies als .com, .net, .org of .info vallen.