In november groeide de omzet uit e-commerce in de Verenigde Staten met 10 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, volgens een nieuw rapport van marktonderzoeker Nielsen/NetRatings in samenwerking met Harris Interactive. Het is het laagste groeipercentage van het jaar. In september stegen de online bestedingen nog met 54 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden en in oktober met 25 procent. Met de magere groei lijkt het traditionele effect dat de feestdagenperiode (in de Verenigde Staten naast Kerst ook Thanksgiving in november) heeft op de online verkopen dit jaar uit te blijven. Webwinkels hadden bovendien gehoopt dat meer mensen online zouden gaan kopen, omdat zij na de terreuraanslagen in de Verenigde Staten liever thuis zouden blijven. Volgens Nielsen/NetRatings kreeg vooral de verkoop van consumentenelektronica en speelgoed een forse klap. De omzet uit consumentenelektronica daalde met 36 procent, die uit speelgoed met 30 procent. Daar staat een forse groei tegenover bij cosmetica, waar de omzet met 60 procent steeg. Ook producten voor het huis en de tuin doen het goed, met een omzetstijging van 58 procent. Een woordvoerder van Nielsen/NetRatings wijst er tegen The Wall Street Journal op dat het aantal webwinkels het afgelopen jaar flink is gedaald. De bestedingen gaan naar veel minder dan een jaar geleden, waardoor individuele webwinkels nog wel een forse groei kunnen laten zien. Zo claimt online speelgoedverkoper KB Toys een flinke omzetstijging door te maken. Nielsen/NetRatings heeft het onderzoek gehouden onder 34.000 internetgebruikers.