In het eerste kwartaal kwamen de online bestedingen uit op 21,5 miljoen euro, zo heeft brancheorganisatie het IAB Nederland berekend. Dit is een stijging van 5,5 miljoen euro, oftewel 34 procent, ten opzichte van het eerste kwartaal in 2004.

De groei van de online reclame-uitgaven lijkt hiermee wat te temperen. Tussen het eerste kwartaal van 2003 en dezelfde periode in 2004 stegen de online bestedingen nog van 8 tot 16 miljoen euro.

Vooral in de sector media werd in de afgelopen drie maanden meer aan online reclame uitgegeven. Hier steeg de online reclameuitgaven met 22 procent vergeleken met een jaar eerder. In de sector financiële dienstverlening bedroeg de stijging 20 procent en de ict-sector zag de bestedingen met 18 procent stijgen.

De cijfers zijn afkomstig van de partijen zoals MSN, Lycos, Adlink, IP, Wanadoo, Veronica, IDG Nederland, Netdirect en Wegener Multimedia. Onlangs hebben ook Tapps, Webregio, Testnet, Zylom en Tradedoubler bij het IAB aangesloten.

Cijfers van Google en Overture zijn niet verwerkt omdat deze bedrijven niet deelnemen aan de rapportage.