Microsoft organiseerde gisteren in Delft de halve finale van de Imagine Cup 2008. Studenten moeten voor de wedstrijd nadenken over innovatieve ideeën waar de wereld beter van wordt. Dit jaar stond het milieu centraal. Maar er is ook een duidelijke dubbele agenda: natuurlijk ziet Microsoft graag dat studenten bij de uitwerking van die ideeën leren werken met Microsoft-producten.

De moeite die de deelnemende teams in de opdracht hadden gestoken liep behoorlijk uiteen: terwijl het ene team slechts conceptuele PowerPoint-slides toonde, had een ander team zich in twee maanden volledig in een aantal Microsoft-producten ingewerkt. Dit team liet als eindresultaat een functionerende game met website en zestig pagina's tellend draaiboek zien.

Dat geleverde inspanning niet bepalend was voor de kans om te winnen bleek bij de uiteindelijke uitslag. Beide teams, Size does matter van de Universiteit Utrecht en Four Elements van de Hogeschool van Rotterdam gingen door naar de Nederlandse finale.

Daarnaast gingen er nog twee teams naar de finale, die op 28 mei in Amsterdam plaatsvindt: Syrma van de Universiteit Tilburg en de Fontys Hogeschool in Eindhoven en Code Green van de Universiteit Delft. Twee andere teams mogen ook door naar de finale, mits ze een aantal aanpassingen doen: Passivision van de Universiteit Twente en Conscius van de Hogeschool van Amsterdam, locatie Almere. De overige teams vallen af.

Milieugame voor kinderen

Het team van de Hogeschool van Rotterdam ontwikkelde een game dat jonge kinderen bewust maakt van allerlei milieukwesties. Nick Joore van dit team: "Wij vonden dit de beste manier om het idee visueel te presenteren. We hadden daarmee alles al in code opgebouwd en dan gaat het heel snel als je het eenmaal wilt vormgeven."

Misschien had dit team een voorsprong omdat het informaticastudenten zijn? Nick Joore: "Nee, dat zijn we helemaal niet. Ik doe een designopleiding terwijl ik de game heb geprogrammeerd en het 3D-modelleren heb gedaan. Alles wat je ziet hebben we zelf gebouwd, er zit geen engine achter." Twee andere teamleden ontwierpen de graphics en maakten de level builder. Dit team gebruikte Visual Studio 2005, C# en XNA Frameworks 2.0. Het betekent overigens niet dat de applicatie nu af is: "Voor de finale willen we sidekicks, milieumissies, een aansluiting op Xbox Live en nieuwe level packs gaan maken".

Voetafdruk

De drie overige teams die meteen doorgaan naar de finale kwamen met heel andere ideeën. Syrma uit Tilburg/Eindhoven gaat een mobiliteitsconcept maken waarmee autogebruik wordt gereduceerd en meer vervoer op maat kan worden geboden. Zo krijgt de gebruiker een overzicht voorgeschoteld van de kosten en de reisduur van verschillend vervoersmogelijkheden.

Size does matter uit Utrecht gaat een applicatie ontwikkelen waarmee een gebruiker zijn ecologische footprint kan berekenen. Het uitgangspunt van dit team is dat mensen met de juiste kennis betere keuzes kunnen maken: wie zich realiseert hoe energieverslindend een wasdroger daadwerkelijk is, zal sneller op een droogrekje overstappen. Visualisaties van de ecologische footprint (in de vorm van een voetafdruk) maken de keuzemogelijkheden tastbaarder.

Automatisch meterstanden lezen

Code Green uit Delft had een soortgelijk footprint-idee, maar is van plan om dit op een heel andere manier uit te werken. Code Green wil meterstanden elk kwartier geautomatiseerd laten uitlezen, maar meet ook de impact van reizen en bepaalde voedselkeuzes. Door automatsiring het vervelende werk te laten doen en een competitie-element in te bouwen denkt dit team de milieumoeheid bij gebruikers tegen te gaan. Alle teams die doorgaan naar de finale van de Imagine Cup krijgen de komende weken coaching door de sponsors Microsoft, Achmea en Avanade bij de realisatie van hun plannen.