Ophouden, je verlies nemen en opnieuw beginnen. Die radicale oplossing voor de ov-chipperikelen bepleit GroenLinks in de aanloop naar het vrijdag verwachte 'aanvalsplan' van staatssecretaris Huizinga. Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak: "Neem nou op z'n minst een time-out en schort de boel op. Dit gaat niet over kinderziekten, de vraag is of de ov-chipkaart überhaupt levensvatbaar is."

Klachtenstroom

Naast de flater van de gehackte beveiliging van de chip blijven volgens de partij de dagelijkse klachten binnenstromen. De kritiek wordt verzameld door Arno Bonte, GroenLinks gemeenteraadslid in Rotterdam. Bonte startte en half jaar geleden met de website ov-chipklacht.nl, dat sinds die tijd ruim vijfduizend klachten registreerde. "En het aantal klachten neemt ook niet af de laatste tijd", aldus Bonte.

Zo regent het klachten over zogenaamde 'kinderziekten' die desondanks vaak blijven voortbestaan. Uit onderzoek van FNV blijkt dat in de streekbussen rondom Rotterdam bijna de helft van de scanners niet functioneert, zo meldt het AD. Reizigers kunnen dan niet uitchecken en krijgen een 'boete' van vier euro (stads- en streekvervoer) of 7,50 euro (trein).

Ook zijn de digitale klokken op de in- en uitcheckapparaten niet gesynchroniseerd. Normaliter kunnen reizigers binnen 35 minuten overstappen zonder dat een nieuw opstaptarief in rekening wordt gebracht. Maar met klokken 'die soms een half uur of een uur voor of achter lopen' krijgen forenzen regelmatig dat opstaptarief dubbel voor de kiezen.

Niet opgewaardeerd

Daarnaast wordt er veel geklaagd over oplaadapparaten die, zonder het tegoed op de OV-chipkaart op te waarderen wél geld van de rekening afschrijven. Dit gebeurt als men te snel het pasje uit het apparaat haalt. De kwestie is door RET inmiddels opgelost via een software-update die het onmogelijk maakt geld van een rekening te halen vóór dat het tegoed is opgewaardeerd.

Bonte: "Dat had natuurlijk gelijk al zo geregeld moeten zijn, maar goed, de RET heeft dat nu opgelost. Het was al in juli 2007 gemeld."

De NS kampt met hetzelfde probleem, maar wacht echter tot de landelijke uitrol, omdat nu nog met verschillende systemen wordt geëxperimenteerd, zo bevestigt een woordvoerder van de NS. Daar het spoorwegbedrijf de ov-chipkaart nog slechts op één traject werkzaam heeft, is het oplaadprobleem zeer incidenteel, aldus de zegsman van de NS.

Aanstaande vrijdag zal staatssecretaris Huizinga een 'aanvalsplan' presenteren om de problemen met de geplaagde ov-chipkaart aan te pakken. Bonte wil het plan van de staatsecretaris graag de kans geven, maar veel vertrouwen heeft hij er niet in. "Ik ben benieuwd waar staatssecretaris Huizinga mee komt, maar als ik zie hoeveel problemen er zijn, vrees ik dat het te maken heeft met de manier waarop de opdracht is gegeven en het systeem is ontworpen."

Gefragmenteerd

Volgens Bonte zijn veel problemen hardnekkig en een bewijs voor de structurele fouten in het project. "Het systeem is niet ontworpen vanuit de belang van de reiziger, maar voornamelijk vanuit de wensen van de vervoerders", aldus de GroenLinks politicus. Dat blijkt onder meer uit het feit dat 'de backoffice heel gefragmenteerd is georganiseerd'.

Bonte: "Elk ov-bedrijf heeft zijn eigen gegevens. Als je van de ene vervoerder overstapt op de andere kan die dat niet registreren. Het systeem is daardoor versnipperd en kraakt aan alle kanten. Dan kun je maar beter zeggen: laten we er nu een punt achter zetten en opnieuw beginnen en een nieuw systeem ontwerpen."