Europa zal wat interactieve televisie betreft een leidende positie gaan spelen op de wereldmarkt. Dat heeft met name te maken met de introductie van allerlei digitale televisiediensten in dit werelddeel. Onderzoeksbureau IDC verwacht dat in 2005 79 miljoen huishoudens in Europa van interactieve televisie gebruikmaken. Dat is 51 procent van het totaal aantal huishoudens. In West-Europa hebben op dit moment al 14 miljoen huishoudens toegang tot interactieve televisiediensten. Bij de interactieve televisiediensten denkt IDC aan zaken als het spelen van spelletjes, het bestellen van films, winkelen en bankieren via de televisie. Dat kan via een decoder van de kabelmaatschappij of via satellietdiensten. Al sinds 1995 begon interactieve televisie aan een opmars in Europa. Eind 2000 had 7,2 procent van de huishoudens toegang tot de diensten. IDC wijst een aantal redenen aan voor de te verwachten groei. Zo gaan interactieve televisiediensten een steeds belangrijkere rol spelen voor kabelmaatschappijen en satellietdistributeurs. Daarbij komt dat de belangrijkste investeringen in de aanpassingen van de netwerken al achter de rug zijn. De teruggang van de economie is volgens IDC geen reden voor huishoudens om te bezuinigen op interactieve televisiediensten.