Jacob Kohnstamm, de Nederlandse voorzitter van Artikel 29, heeft daartoe een brief geschreven naar Larry Page, de ceo van Google. In de brief zegt Kohnstamm dat doordat er zoveel mensen zijn die een van de vele diensten van Google gebruiken, een wijziging in het privacybeleid veel inwoners van alle lidstaten van de Europese Unie zullen treffen.

Consequenties onderzoeken

“We willen onderzoeken wat de mogelijke consequenties zijn voor de bescherming van de persoonlijke gegevens van die inwoners", schrijft Kohnstamm. Dat onderzoek wordt geleid door de Franse databeschermingsautoriteit CNIL, zegt Kohnstamm verder. Hij vraagt Page om de invoering van het nieuwe privacybeleid op te schorten “tot we onze analyse hebben afgesloten".

De werkgroep Artikel 29 bestaat uit alle privacywaakhonden van de lidstaten van de Europese Unie, waaronder het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Kohnstamm is tevens voorzitter van het CBP.

Vorig week maakten de verschillende privacywaakhonden, zoals het CBP en zijn Ierse en Franse tegenhangers, bekend dat ze een onderzoek willen starten naar het nieuwe privacybeleid van Google. Maar die verschillende initiatieven worden nu samengebald tot één groot gecoördineerd onderzoek voor de hele EU.

Veel kritiek op nieuw beleid

Google kondigde vorige week aan de privacyvoorwaarden op de schop te nemen en te consolideren tot één document. De samenvoeging van die vele voorwaarden is handig en overzichtelijk voor de gebruiker, schrijft het concern. Maar voor Google zelf is er ook een groot voordeel: het gaat gebruikersdata van verschillende diensten bij elkaar vegen en combineren tot één volledig profiel.

De aankondiging leverde Google veel kritiek op, voornamelijk dat gebruikers geen opt-out hebben om te voorkomen dat Google de privacygevoelige data van al zijn diensten aan elkaar knoopt.

Google heeft in een reactie een verklaring rondgestuurd waarin onder meer staat: "We hebben de meeste leden van de Artikel 29 groep in de weken voorafgaand aan onze aankondiging een briefing gegeven. Destijds heeft geen van hen aangegeven substantiële bezwaren te hebben, maar we gaan uiteraard graag in gesprek met iedere instantie die vragen of zorgen heeft."

Omdat het beleid al breed naar buiten is gecommuniceerd, wil Google de invoering van het beleid per 1 maart niet uitstellen. "Dat levert alleen maar verwarring op."