Websites, blogs en social media kunnen vanaf nu een groot deel van de enorme collectie foto's van Getty Images gratis publiceren, via een embedcode. Het is een poging van 's wereld grootste fotobureau om het wijdverbreide rippen van foto's tegen te gaan maar verspreiding en bekendheid mogelijk te maken.

Getty houdt controle

Door het embedden mogelijk te maken heeft Getty veel meer controle over de content, die immers nog steeds vanaf zijn eigen servers wordt getoond. Ook is de weergave gestandaardiseerd, inclusief vermelding van de fotograaf en een link terug naar de Getty-pagina.

Een ingebedde Getty-afbeelding ziet er zo uit:

De embedded foto's mogen niet gebruikt worden voor puur commerciële doeleinden zoals marketing of reclame. "Het is u uitsluitend toegestaan om embedded Content van Getty Images te gebruiken voor redactionele doeleinden (dat wil zeggen in verband met gebeurtenissen die nieuwswaardig of in het openbaar belang zijn)", aldus de voorwaarden. Bovendien kan Getty op elk moment besluiten om de beelden niet langer beschikbaar te stellen, waardoor er op termijn veel 'gaten' in online artikelen en blogposts kunnen ontstaan. Helaas is het formaat van de afbeeldingen ook niet 'responsive'.

Embedden juridisch omstreden

Om het embedden van content is juridisch veel te doen. In Nederland eiste BUMA/Stemra en Sena geld van radioportals voor het embedden van radiostreams, na een gewonnen rechtszaak. Maar een recent Europees arrest maakt hier een eind aan. Het EU-Hof concludeerde dat het linken naar en embedden van (ook een vorm van linken) content geen inbreuk is op het auteursrecht omdat de content immers al elders is gepubliceerd. Er is dus door linken en embedden geen spraken van een 'nieuw publiek' en dus geen openbaarmaking.