Dat blijkt uit een onderzoek naar de bedrijven in de Fortune 500, een lijst met de vijfhonderd grootste bedrijven in de Verenigde Staten.

Het onderzoeksbureau Conductor constateert dat bedrijven zoals HP en General Motors te weinig doen om op te duiken in de organische zoekresultaten. Maar liefst 72 procent van de bedrijven faalt om ergens bovenaan de resultatenlijst te verschijnen bij zoektermen waarop ze zelf zwaar adverteren.

De resultaten zijn opvallend aangezien de vijfhonderd bedrijven samen jaarlijks 10 miljard uitgeven aan marketing, waaronder aan betaalde zoekadvertenties. Maar veel concerns hebben dus blijkbaar geen kaas gegeten van website-optimalisatie voor zoekmachines (SEO), waardoor hun dure online AdWords campagnes zich niet of nauwelijks vertalen naar hogere organische resultaten.

Zwart advertentiegat

Het aantal hits op de verscheidene zoekmachines verschillen per sector. De sectors die het meeste profiteren van niet-betaalde zoekresultaten zijn de toeristische sector en horeca. Energie en andere nutsbedrijven staan achter in de rij als het om zoekresultaten gaat.

De detailhandel, zoals kleding, is de grote verliezer als het gaat om de zoekresultaten. De sector investeert het meeste in betaalde zoekresultaten maar ziet zich in verhouding het minst terug in de organische zoekresultaten van een Google of Yahoo.