Sinds gisteravond is Downloadmusic.nl live. De muziekdienst van het Larense bedrijf TargetMedia wil een breed publiek aanspreken met drm-vrije muziek van Nederlandse artiesten die simpel te downloaden is.

'Uitgebreide en ingewikkelde registratieprocedures kunnen hierdoor achterwege blijven', zo verklaart Erwin van den Boom, ceo van TargetMedia, de strategie van Downloadmusic tegenover Webwereld.

Naast betaling per 0900-nummer kunnen klanten ook betalen met Ideal, verschillende creditcards en PayPal als betalingsmethoden. Songs kosten in de nieuwe muziekwinkel 1,30 euro per stuk.

iTunes biedt op dit een beperkte selectie aan drm-vrije Nederlanse muziek voor 99 eurocent per download. Daarnaast zijn talloze nummers met drm verkrijgbaar.

Drm-vrij

Het achterwege laten van kopieerbeveiliging (drm) is een belangrijke stap in het laagdrempelig toegankelijk maken van digitale muziek, stelt Van den Boom. De muziekindustrie is echter nog steeds huiverig voor het aanbieden van onbeschermde mp3'tjes omdat deze dan eenvoudig gekopieerd kan worden.

Desondanks zegt het bedrijf 'negentig procent van de kleine platenlabels en onafhankelijke artiesten' aan boord te hebben. Daaronder zijn bijvoorbeeld Jan Smit, Gerard Joling en Tiësto. Frans Bauer mist nog.

EMI en Universal

Ook de Nederlandse artiesten die onder contract staan bij twee grote muzieklabels worden via Downloadmusic.nl verkocht, zo bevestigt de ceo. De eerste maatschappij betreft EMI, maar Van den Boom wil de naam van de tweede niet prijs geven omdat deze koudwatervrees heeft voor drm-vrije muziek.

Na een vluchtige blik op de website blijkt dat onder meer Paul de Leeuw en Marco Borsato in de drm-vrije schappen te liggen. En die komen beiden uit de stal van Universal Music.

Universal: gevoelige kwestie

Thierry van Engelen, hoofd van de digitale tak van Universal Music Nederland, bevestigt schoorvoetend dat zijn bedrijf in zee is met TargetMedia. Universal wil er echter geen ruchtbaarheid uit angst voor gehypete pers.

"Dan krijg je berichten als 'Universal is drm-vrij'. En dat zijn we niet. We zitten hierin met een beperkt gedeelte van onze catalogus, uitsluitend lokaal repertoire. In een testvorm doen we hier aan mee", aldus de Universal-chef.

Desalniettemin is Van Engelen 'ontzettend blij' dat hij toestemming van het hoofdkantoor heeft voor deze proef. Universal doet weliswaar ook elders al drm-vrije experimenten, maar 'dit ligt gewoon nog steeds hartstikke gevoelig', zo zegt Van Engelen.

Ervaring met ringtones

TargetMedia heeft met de verkoop van ringtones goede banden met de platenbranche opgebouwd, zo stelt Van den Boom. "We werden en worden door de industrie gezien als een betrouwbare partij."

Dat Sony BMG en Warner Music niet zijn aangehaakt komt dan ook volgens de ceo voornamelijk 'omdat die niet zoveel Nederlandse artiesten hebben.'

Downloadmusic heeft momenteel zo'n 7500 tracks beschikbaar, en dat worden er snel meer. "Maar we geloven er niet in om nu meteen hele back catalogues online te zetten, alleen om te kunnen roepen: we hebben 1 miljoen songs," aldus Van den Boom. "We richten ons in eerste instantie op het hit- en actueel materiaal."

De verkopen van ringtones en online muziek hebben TargetMedia vorig jaar naar eigen zeggen tien miljoen euro opgeleverd. 'En dat wordt dit jaar, 2008, twintig miljoen', aldus de directeur zelfverzekerd.

De ontwikkeling en lancering van Downloadmusic.nl is geheel met eigen middelen bekostigd.