Nu de gevestigde platenindustrie beseft dat je niet heen kan om internet als distributiekanaal, zijn muzieksites zeer gewild. Zo ook Artistdirect.com, dat in totaal een investering ontvangt van 97,5 miljoen dollar.

Artistdirect biedt alles aan wat met muziek te maken heeft. De hoofdmoot bestaat uit de legale MP3.s van bekende of onbekende bands. Verder is er nieuws, souvenir- en CD-winkel en een chatbox. De laatste tijd zijn er veel van dergelijke – goed bezochte - sites verschenen.

De traditionele muziekindustrie wilde in eerste instantie niets van internet weten, maar probeert sinds een aantal maanden haar bedreigde positie te versterken door toch op de nieuwe wijze van distribueren in te zetten.

Dave Goldberg – CEO van concurrent Launch.com – vindt de verandering van houding opvallend. "Twee jaar geleden riepen de grote labels nog om het hardst hoe slecht internet was. Nu omarmen ze het en zien het als een waardevol verkoopkanaal."

Wat betreft bezoekersaantallen is de combinatie MTV.com en VH1.com (beide van MTV) de grootste online muziekaanbieder met 2,67 miljoen unieke bezoekers in november. MP3.com is volgens onderzoeksbureau Media Metrix tweede met 2 miljoen bezoekers, gevolgd door Launch.com (1,8 miljoen) en ArtistDirect (1,53 miljoen).

Sony investeerde al eerder in de muzieksites Lauch.com, Listen.com en online radiostation Spinner.com, dat later door AOL werd gekocht. BMG en Universal hebben Getmusic.com als joint venture. Warner en Sony gaan hun directe verkoop van muziek bundelen met CDNow. Deze online platenwinkel wil haar aanbod verder uitbreiden.