Volgens Steven Gerri, general manager Global Foundation Services, komt de storing in Office 365 door een fout in het netwerk in een van Microsofts datacenters in Noord-Amnerika. Dat schrijft Gerri aan The Next Web. Volgens Gerri heeft Microsoft “het probleem geïsoleerd" en is de cloudservice langzaam aan weer hersteld. Er wordt gezocht naar de oorzaak van het probleem.

Niet meer bij email komen

Alle gebruikers van Office 365 hadden last van de storing. Ze konden niet meer bij hun email komen. Ook SkyDrive, de online opslagservice, kende problemen. Microsoft meldde de storing op zowel zijn Office 365 Community blog als op Office 365 Service Health Dashboard. De laatste, bedoeld voor Microsoft-klanten, kende overigens eveneens storingen. Op het blog werd zeker tot aan 11 uur deze ochtend de beperkte beschikbaarheid van de diensten gemeld. De storing begon gisteravond.

Office 365 is de opvolger van Bussiness Productivity Online Suite (BPOS) en kwam eind juni uit de betafase. Hoeveel klanten er nu precies zijn getroffen, is niet bekend. De transitie van BPOS naar Office 365 is nog in volle gang. Op dit moment gebruiken 1250 Nederlandse bedrijven BPOS. Overigens kende ook BPOS onlangs nog een grote storing in een datacenter, juist een week voor de lancering van Office 365. Dat was alweer de vierde storing in twee maanden.