Groupon schrijft een verlies van 60,6 miljoen dollar over het eerste half jaar van 2014. Dat is vijfmaal zo veel als wat het online-kortingsbonnenbedrijf vorig jaar verloor. Maar het wordt nog erger: tussen de oprichting in 2009 en 2013 heeft het bedrijf 820 miljoen dollar verloren, omgerekend zo'n 614 miljoen euro, meldt Ars Technica. Het einde lijkt dan ook met rasse schreden in zicht te komen voor het e-mailmarketingbedrijf.

Een van de directe oorzaken is volgens Groupon het nieuwe beleid van e-mailproviders. "Als onze e-mails niet worden bezorgd en geaccepteerd, of worden omgeleid door e-mailproviders op een minder gunstige manier dan andere e-mails, kan onze business aanzienlijk worden geschaad", geeft het bedrijf aan in zijn jaarrapport.

Categoriseren Google is dodelijk

Google wordt daarin zelfs bij naam genoemd. "Sommige e-mailproviders, waaronder Google, zijn begonnen met het categoriseren van onze e-mails als 'promotional' en deze e-mails worden doorgestuurd naar een alternatieve en minder toegankelijk deel van de inbox van de klant."

Gmail biedt tegenwoordig tabbladen:

Groupon beseft dat het nu snel moet reageren op de veranderingen in de markt, waar overigens ook een wildgroei aan kortingsaanbieders is ontstaan. De strategie om zich volledig op lokale commerciële markten te storten werkt niet. Dat kostte vorig jaar CEO Andrew Mason al de kop. Sinds zijn vertrek, wat gepaard ging met een humoristische memo, valt er nog altijd weinig te lachen.

Webwereld-columnist Maarten Reijnders voorspelde in september 2011 al een snelle ondergang in zijn column: Het piramidespel van Groupon Data is de olie van de toekomst