Het bedrijf dat online handelt in coupons heeft 35 miljoen aandelen verkocht tegen een prijs van 20 dollar per stuk. Het is de grootste beursgang van een internetbedrijf sinds Google in 2004, dat toen 1,9 miljard dollar binnenhaalde. Groupon bood overigens in eerste instantie 30 miljoen aandelen aan met een prijs tussen 16 en 18 dollar per stuk. De intekening van belangstellende investeerders dreef de prijs, en het aantal, op.

Kanttekeningen bij waarde

Financiële analisten plaatsen kanttekeningen bij de hoge prijs. Tegen persbureau Bloomberg zegt Sam Hamadeh, directeur van onderzoeksbureau PrivCo, dat de beursgang vooralsnog meer een marketingevenement is dan een financiële happening. Groupon maakt nog steeds geen winst. Daarnaast is er gevaar voor overwaardering van het bedrijf.

De banken die de beursgang van Groupon begeleidden, hebben de waarde van het bedrijf geschat op basis van de verwachting dat het een omzet zal draaien van 2,1 miljard in 2012. De schatting van de banken gaf Groupon een waarde van 10,8 miljard dollar, maar de aandelenkopers deden daar dus nog eens bijna 2 miljard bovenop.

Meer waard dan Amazon

Dat maakt Groupon meer waard dan bijvoorbeeld Amazon, dat een beurswaarde heeft van 1,5 keer zijn geschatte omzet voor 2012. Groupon komt uit op zo'n 6,5 maal de geschatte omzet. Over de eerste 9 maanden van dit jaar werd een netto verlies geleden van 214,5 miljoen dollar.

Grootste concurrent van Groupon lijkt Google te worden. Google heeft onder meer sinds juni van dit jaar Google Offers waarmee het bedrijf een tegenhanger wil worden voor Groupon Now. De sites bieden actuele aanbiedingen van lokale winkels en horeca. Overigens zijn zowel Google als Groupon daarmee nog maar in een beperkt aantal steden actief.