Kinderen die op de iPad onschuldige spelletjes speelden, zijn blootgesteld aan gruwelijke beelden van de game Walking Dead. De trailer kon worden bekeken om bepaalde punten te winnen om verder te spelen in de verder onschuldige games. Dat model is vrij gangbaar bij gratis te spelen mobiele games.

Een klagende ouder meldde zich bij de Reclame Code Commissie en heeft gelijk gekregen. De adverteerder had toen al snel de trailer uit dat advertentienetwerk gehaald, zo blijkt uit het verslag van de Reclame Code Commissie.

Foutje bedankt

Volgens de marketeers was het nooit de bedoeling dat de trailer via de geautomatiseerde advertentienetwerken te zien zou zijn door kinderen van onder de 16 jaar. Hieruit blijkt maar weer dat ongelukjes bij geautomatiseerde netwerken in een klein hoekje zitten, en het al met al toch mensenwerk blijft.

De adverteerder gaat nu "minder gewelddadige" scenes gebruiken in een nieuwe trailer die in "een andere passender omgeving" zal worden gebruikt. De advertentienetwerken die blijkbaar niet in staat zijn contractueel vastgelegde targetaudiences (het doelpubliek) te bereiken worden door de adverteerder op een zwarte lijst geplaatst, meldt de RCC.