Daarmee is The Guardian de laatste Britse broadsheet (de aanduiding voor de Britse kwaliteitskranten die op groter formaat verschijnen dan de zogeheten tabloids) die overgaat tot het vragen van geld voor sommige online diensten, zo meldt The Register. Eerder besloten andere Britse kranten als The Times, The Independent en de Financial Times om geld te vragen voor (delen van) hun site. Ook in Nederland vragen veel krantensites inmiddels geld aan hun bezoekers, bijvoorbeeld voor het opvragen van artikelen uit het archief. "We willen het grootste deel van de Guardian-site gratis en vrij toegankelijk houden, maar de realiteit dwingt ons om te zoeken naar mogelijkheden om de omzet te maximaliseren", aldus Emily Bell, hoofdredacteur van Guardian Unlimited. Bezoekers van The Guardian kunnen onder meer kiezen voor een reclamevrije versie van de site (jaarabonnement: 20 pond oftewel 29 euro).

Digitale versie

In navolging van kranten als The New York Times en De Telegraaf wil The Guardian een digitale versie van de krant uitbrengen, die een exacte kopie is van de papieren krant. Een abonnement daarop zal 98,57 pond (144 euro) per jaar kosten, een maandabonnement 10 pond (15 euro). In combinatie met de zondagskrant The Observer kost een jaarabonnement 127,14 pond (186 euro) en een maandabonnement 12,50 pond (18 euro). Ook hoopt de kwaliteitskrant geld te verdienen met zijn twee dagelijkse e-mailnieuwsbrieven: een ochtendnieuwsbrief met een krantenoverzicht (The Wrap) en een middagnieuwsbrief met een nieuwsoverzicht en vooruitblik op de krant van morgen (The Informer). The Guardian heeft verreweg de populairste Britse krantensite. Naar eigen zeggen had de krant in mei 7,3 miljoen unieke bezoekers. Ook in het buitenland is de goedgevulde krantensite populair. Tijdens de oorlog in Irak bezochten veel Amerikanen de site van The Guardian, omdat zij de vaak patriottische Amerikaanse media wantrouwden.