Een half jaar geleden besloot het GVB al de reisinformatie door te geven aan openOV maar wel met de restrictie dat die data niet mocht worden opgeslagen. Daardoor waren toepassingen waarbij gebruik van historische data nodig was, niet mogelijk. Dat beperkte het aantal geïnteresseerde app-bouwers, zegt voorzitter Stefan de Konink van de stichting OpenGeo, dat het project openOV leidt.

Door de actie van de Stadsregio Amsterdam is deze regio eerste in Nederland die gebruikers toestaat alles te kunnen doen met de data. Andere regio's in Nederland hebben nog steeds de restrictie dat de data niet mag worden opgeslagen en realtime moet worden gebruikt. Daarnaast stellen de provincies Overijssel, Gelderland, Friesland en Limburg nog helemaal geen reisinformatie als open data beschikbaar.

Metro volgt later dit jaar

De open data van het GVB behelst zowel bus- als traminformatie, de metro volgt later dit jaar. Met de actuele data is het mogelijk te zien waar bussen zich bevinden, maar ook de dynamische reisinformatie te gebruiken die het GVB doorgeeft naar panelen bij de haltes en in de bussen en trams. Doordat deze informatie mag worden opgeslagen, kunnen daar analyses op los worden gelaten, wat niet eerder mogelijk was.

App-bouwers kunnen dus dergelijke informatie nu ook gebruiken, waardoor via de smartphone op afstand te zien is of de bus of tram op tijd aankomt, en of er door diverse omstandigheden grote vertragingen zijn. Bij OpenGeo zijn er sinds de GVB startte met de doorgifte van open data in maart een 20-tal aanvragen binnen gekomen. Daar zijn enkele toepassingen uit voortgekomen, waarvan de bekendste OVInfo is, dat gratis is voor Android-toestellen. Deze app zou inmiddels ruim 12.000 actieve gebruikers hebben.

Nieuwe kansen voor eerdere teleurgestelden

Een groot deel van de eerdere aanvragers ving tot nu toe bot. “Sommigen moesten we teleurstellen omdat zij de data wilden gebruiken voor doelen waarvoor opslag een vereiste was. Dat mocht dus niet", zegt De Konink. “Die mensen ga ik nu aanschrijven met de mededeling dat dat vanaf nu wel mag."

Het huidige aantal apps wordt gemaakt “vanaf de zolderkamer" tot aan grote aanbieders, zegt De Konink, maar nu na het wegvallen van de restricties verwacht hij meer, “en specifiekere", toepassingen. De nieuw beschikbare actuele reisinformatiedata zal deze vrijdag gebruikt worden door applicatie-bouwers van alle leeftijden tijdens een bootcamp in De Waag in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst wordt gewerkt aan het ontwikkelen van apps en programma's. Ook zal er een workshop openbaar vervoer data gegeven worden door De Konink.