Habbo Hotel is een online community voor tieners en is sinds 2004 ook in Nederland aardig populair. Het afgelopen jaar is het beste jaar ooit geweest voor Habbo, en december de beste maand ooit, meldt het Finse moederbedrijf Sulake. Die heeft de Habbo-formule sinds de oprichting in 2000 verspreid naar 19 landen.

22 euro voor virtuele goederen

In totaal heeft de virtuele hangplek in de laatste maand van het jaar 4,5 miljoen euro omgezet met de verkoop van virtuele goederen. En ten opzichte van 2009 groeide de totale omzet in 2010 met 25 procent.

Iedere gebruiker die betaalt voor de dienst (een minderheid) gaf volgens Sulake gemiddeld 22 euro uit aan virtuele goederen. Gebruikers kunnen gratis gebruik maken van de dienst en zijn in staat om zelf afwijkende content te maken voor 1 euro, wat ze dan betalen per sms of via een maandabonnement. Driekwart van de spelers die een aankoop doet, gaat ook vaker wat kopen.

Groei zet door

De positieve cijfers zijn reden voor het bedrijf om de toekomst rooskleurig in te zien. "We hebben spannende nieuwe dingen en verbeteringen op de rol staan voor dit jaar. We verwachten dat de groei van onze omzet in 2011 op dezelfde voet doorzet en dat we de winstgevendheid van ons bedrijf verder kunnen verbeteren."

In 2010 had Habbo maandelijks 8,7 miljoen actieve gebruikers. In totaal waren er 42,5 miljoen actieve karakters waarmee gemiddeld 93 uur werd gespeeld. Er werden op de marktplaats waar spelers Habbo-spullen kunnen ruilen of verkopen 1,4 miljard virtuele goederen verhandeld. Dat is vijf keer zoveel goederen dan er werden verkocht via de catalogus van Habbo zelf.