Tot deze conclusie komt Peggy Weigle, CEO van Sanctum, een Amerikaans softwarebedrijf. Volgens een onderzoek van het Amerikaanse softwarebedrijf Sanctum kampt eenderde van de winkels met het probleem dat hackers eenvoudig de prijzen van de producten kunnen aanpassen. En het neemt alleen maar toe.

Een ander bedrijf, Internet Security Systems (ISS), heeft zich ook op de veiligheid van webwinkels gestort en kwam eveneens tot de conclusie dat het in een veel gevallen mogelijk is om de prijzen te veranderen.

"Het probleem doet zich voor wanneer een website niet goed gebouwd is", zegt Tim Farley van ISS tegen ZDNet. "Hackers gebruiken zoekmachines om kwetsbare sites te vinden waarbij ze zoeken naar verborgen velden."

De makers van zo'n website plaatsen heel vaak de prijzen nog in gewoon HTML-code op de site. Voor een hacker die zich toegang verschaft heeft tot de servers van de site, is het vervolgens een fluitje van een cent om de prijzen aan te passen. Volgens Farley is het verstandiger als winkels op hun website naar prijzen in een database linken.

Hoewel veel problemen met de beveiliging van websites bekend zijn, zijn er veel bedrijven die het nalaten om maatregelen te treffen. "Bedrijven concentreren zich te veel op firewalls en de encryptie van gevoelige gegevens", zegt Weigle. "Daarbij zien ze dit soort veiligheidsproblemen veelal over het hoofd."

De afgelopen maanden zijn veel websites het slachtoffer geworden van prijsveranderingen. "Veel internetwinkels willen geen slechte publiciteit en houden zo'n kraak daarom vaak stil", zegt Yaron Galant van Sanctum. "Vaak doen ze het voorkomen alsof het een eigen fout betreft, maar in feite gaat hier om een gewone hack."

Zo bood Ashford.com een paar maanden geleden Gucci en Mont d'Or-horloges aan voor 0.00 dollar. De horloges werden ook nog gratis thuisbezorgd. Diverse mensen plaatsten een order, kregen een bevestiging, maar Ashford.com kwam de levering nooit na. Ze beriepen zich op hun 'disclaimer', schrijft ZDNet.

Volgens Galant neemt het aantal prijsveranderingen op websites toe. "Het is een stille vijand die de winkels liefst zo stil mogelijk houden."