Hailstorm is een serie webdiensten van Microsoft die voortborduren op de .Net-strategie van het bedrijf. Hailstorm roept al sinds de eerste bekendmakingen vragen op bij internetters. Wat is het precies en hoe verdient Microsoft er geld mee? Sommigen suggereren zelfs dat HailStorm een geheim wapen tegen aartsrivaal America Online is. Ook binnen Microsoft weet men niet precies wat HailStorm is en gaat doen, zo blijkt uit een gesprek dat CNet eerder deze week had met Jim Allchin, als vice president een van de vijf belangrijkste personen bij Microsoft. "Ik denk dat HailStorm nog niet helemaal uitgekristalliseerd is", zegt Allchin. "Er moet nog heel veel nagedacht worden over hoe HailStorm er precies uit komt te zien." Op technisch gebied is Allchin er van overtuigd dat Microsoft met HailStorm de goede kant op gaat. Maar hij tast nog in het duister over hoe HailStorm er precies uit komt te zien en op welke manieren Microsoft er geld mee denkt te gaan verdienen. Voor Microsoft is een succes van HailStorm belangrijk. HailStorm is het eerste 'tastbare' product van de .Net-strategie van de softwaregigant. Microsoft ziet HailStorm nu als een mogelijkheid om diensten als het aanleveren van informatie, winkelmogelijkheden en e-mail naar allerlei (mobiele) apparaten (zoals pc's, mobiele telefoons en PDA's) te transporteren met behulp van internet. HailStorm moet als basis gaan dienen waarin allerlei gegevens opgeslagen zijn van gebruikers. Daarbij valt te denken aan persoonlijke informatie als creditcard nummers, contactpersonen, agenda's en zelfs foto's en filmpjes. Gebruikers kunnen die persoonlijke gegevens dan dankzij de infrastructuur van Microsoft op allerlei manieren aanroepen. Op de pc, op de mobiele telefoon en op de handheld.

Verdiensten

Op technisch gebied is het volgens Microsoft duidelijk welke kant het bedrijf opwil. Maar hoe Microsoft geld denkt te gaan verdienen met de diensten en op welke manier het bedrijf HailStorm aan de man brengen, is nog onduidelijk? "In de herfst van dit jaar proberen we meer duidelijkheid hierover te verschaffen", zegt Adam Sohn, product manager van Microsoft tegen CNet. "We zitten nog met de vraag hoe we de diensten willen gaan aanbieden en waarvoor mensen bereid zijn te betalen." Critici menen dat dit een uitgekiende strategie van Microsoft is om de gebruiker zo lang in het ongewisse laten. Deze zogeheten FUD-strategie (Fear, Uncertainty en Doubt) moet gebruikers ervan overtuigen nog even te wachten met het aankopen van producten van de concurrent omdat het wellicht de moeite waard is te wachten op de diensten van Microsoft. Steve Ballmer sprak voor het eerst over HailStorm tijdens een conferentie twee jaar geleden. In maart van dit jaar maakte Microsoft de plannen voor HailStorm officieel bekend. Zoals het er nu naar uitziet staat de definitieve lancering van HailStorm voor 2002 gepland. Volgens analisten heeft Microsoft dus nog wel even de tijd om uit te vinden wat het precies wil met HailStorm.