"KPN moet beseffen dat dit soort acties niet kunnen. Ze hebben eerst met allerlei mooie aanbiedingen mensen voor hun Mxstream-dienst geïnteresseerd en nu gooien ze opeens de prijs met 23 procent omhoog." Ronald van Rooden, de directeur van HCC, klinkt strijdbaar. Hij belooft 'harde actie' tegen de aangekondigde prijsverhoging van Mxstream. KPN kondigde dinsdag aan dat het de prijs voor een ADSL-abonnement fors verhoogt. Een Mxstream Basic-aansluiting kost per 1 februari 27,95 euro. Dit was 22,69 euro. De prijs die aan de internetaanbieder moet worden betaald blijft voorlopig gelijk (22,22 euro), waarmee het totale bedrag op 50,17 euro uitkomt. De prijsverhoging is de HCC in het verkeerde keelgat geschoten. Zo'n 15.000 leden van de vereniging maken gebruik van Mxstream via de HCC-provider HCCnet. "Wij willen opkomen voor hun belangen, en voor alle anderen die op KPN zijn aangewezen voor ADSL", aldus Van Rooden. Daartoe onderzoekt de HCC onder meer of het de prijsverhoging via de rechter kan aanvechten. Van Rooden: "We bekijken of we in de algemene voorwaarden van Mxstream aanknopingspunten kunnen vinden voor een rechtszaak die we dan namens onze abonnees tegen KPN kunnen aanspannen." KPN denkt dat HCC weinig kans maakt in de rechtszaal. Woordvoerster Martine Kooreman: "We hebben alles van tevoren natuurlijk uitgebreid door onze juristen laten bekijken. Voor zover zij hebben kunnen nagaan is er niets onjuist."

Opzeggen

Ondertussen wijst HCC de Mxstream-gebruikers ook op de clausule in het contract waardoor abonnees hun abonnement bij een prijsstijging kunnen opzeggen. Op de site van HCC zal een standaardbrief verschijnen waarmee gebruikers hun abonnement op Mxstream kunnen opzeggen. Van Rooden raadt Mxstream-abonnees echter aan om niet te hard van stapel te lopen. "Mxstream-gebruikers doen er wijs aan om eerst even af te wachten of onze actie wat uithaalt." Een lezer van het discussieforum Tweakers heeft ondertussen een pagina opgezet waarmee internetgebruikers een klachtenbrief naar KPN kunnen sturen. Om woensdagmiddag 2 uur waren er ruim 950 klachtenmailtjes vanaf verstuurd. Volgens Kooreman valt het aantal klachten dat KPN binnenkrijgt mee. "Natuurlijk worden we vaker gebeld en gemaild dan normaal, maar de onvrede is niet zo groot als de Consumentenbond en de pers het doen voorkomen." Update, 15.45 uur: De reactie van Martine Kooreman is toegevoegd.