De Nederlandse brouwer maakt bekend samen te gaan werken met de locatiedienst Foursquare. Via de dienst kunnen gebruikers, bijvoorbeeld bij café's, online inchecken. Doen ze dat in een Heineken-café, dan sparen ze punten. Heeft een gebruiker voldoende zogenaamde 'e-tjes' verzameld dan kan hij bijvoorbeeld toegang krijgen tot uitverkochte concerten of vip-kaarten krijgen voor feesten.

Heineken is sinds het begin van Feest.je, de Nederlandse versie van Foursquare, ook met die partij in gesprek geweest over een mogelijke samenwerking. Toch zat dat er nu niet in, en kiest de brouwer liever voor de Amerikaanse variant. Die keus was niet zo moeilijk. "Ten eerste heeft Foursquare in Nederland een veel groter bereik en gebruikersgroep dan Feest.je", legt Rob van Griensven, Brand Manager van Heineken uit aan Webwereld. Dat maakt Foursquare sowieso interessanter.

Doorgroeien

Daarnaast integreren locatiediensten de laatste tijd met elkaar. Feest.je heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om via hun applicatie ook direct automatisch Foursquare te updaten. "Daarmee maak je ook gebruik van de e-tjes die je kan sparen. Wat de noodzaak op dit moment wat minder maakt."

Van Griensven zegt dat Heineken wel goed contact heeft met Feest.je, en dat er in de toekomst alsnog een overeenkomst mogelijk is. Er is geen exlusiviteitsdeal met de Amerikanen gesloten. "Het zou ook zomaar kunnen dat als zij zich blijven ontwikkelen zoals ze zich nu ontwikkelen, dat we ook met hen een samenwerking aangaan op dit vlak", zegt Van Griensven doelend op Feest.je. Dan moet wel het bereik van de dienst groeien. "Daar gaat het uiteindelijk allemaal om."

15.000 gebruikers is te weinig

In een interview met Frankwatching liet Feest.je in augustus vorig jaar weten "richting de 10.000 gebruikers" te gaan. Op dit moment zijn het er volgens Patrick de Laive van Feest.je ongeveer 15.000. "Toen ik Heineken een half jaar geleden voor het eerst sprak, hadden ze volgens mij nog nooit gehoord van Foursquare", zegt De Laive tegen Webwereld. "Maar goed. Het is een mooie deal." Volgens hem is de deal tussen Heineken en Foursquare al vier maanden rond.

Demografische gegevens over het Nederlandse gebruik van Foursquare zijn niet bekend. Wereldwijd heeft de dienst 5 miljoen gebruikers. Volgens De Laive zijn dat er "niet heel veel meer". Van Griensven stelt dat Foursquare zelf geen goede kijk heeft op het aantal Nederlandse gebruikers. "Half december zijn er wel schattingen gemaakt dat Foursquare in Nederland 150.000 gebruikers heeft", stelt hij. "Maar pin me er niet op vast. Het zouden er ook 135.000 of 175.000 kunnen zijn geweest rond die tijd. Maar nog geen miljoenen denk ik."

Feest.je sloot onlangs wel een deal met Amstel.

Nederlandse deal

De deal met Foursquare is voorlopig alleen gesloten voor Nederland, voornamelijk omdat er in Nederland wel veel Heineken-café's zijn en het biermerk in het buitenland vooral een premiumpositie inneemt. "Het is in Nederland wat relevanter om die koppeling te maken", aldus Van Griensven. "Maar dat wil helemaal niet zeggend dat dat niet in de komende tijd wordt uitgebreid naar andere landen."

Hoeveel geld, en of er geld, met de deal is gemoeid wil Heineken niet zeggen. "Ik kan alleen wel zeggen dat het voor Foursquare uiteraard interessant is als er grote partijen in de markt hun programma actief uitdragen", legt Van Griensven uit. "Dat is voor hun een dusdanige upside dat het dan wat makkelijker praten is."