Hoog tijd voor actie, meent een groepje fabrikanten die de zogeheten Bluetooth Special Interest Group (SIG) vormen. Hierin nemen onder andere Nokia, 3Com, Microsoft, IBM, Intel, Toshiba en Ericsson deel. De SIG start dinsdag een campagne in het Verenigd Koninkrijk die consumenten bewust moet maken van het feit dat er veel nagemaakte Bluetooth-producten te koop zijn. Net als bij merkkleding is er ook bij Bluetooth-apparaten sprake van veel nagemaakte apparaten. Deze dragen wel het Bluetooth-logo, maar zijn niet echt getest en goed bevonden. Hiermee maken producenten van dergelijke artikelen inbreuk op het merkrecht, vindt de SIG. `Want Bluetooth is niet alleen een technologie, maar een merknaam', zo luidt de belangrijkste boodschap van de campagne. Bovendien werken veel nep-Bluetoothproducten niet goed. Sommige draadloze gadgets hebben maar 10 procent van het bereik van normale Bluetooth-producten. En het is niet uitgesloten dat nagemaakte Bluetooth-apparaten in strijd zijn met de telecomregels omdat ze storing veroorzaken.

Echt of niet

"Als de campagne niet werkt en consumenten kopen die producten, dan lopen die fabrikanten het risico voor de rechter gedaagd te worden", waarschuwt Nick Hunn, directeur van TDK tegenover News Wireless. Voor consumenten is het makkelijk om na te gaan of een product echt is of niet. Op internet is een lijst met namen te vinden met bedrijven die het Bluetooth-logo mogen gebruiken. "Ook voor winkeliers is het makkelijk te checken, maar zij hebben een vreemd soort gemakzucht", aldus Hunn. "Vooral telefoonwinkels in drukke winkelstraten letten over het algemeen niet zo goed op wat er aan producten binnenkomt."