Alle mensen die, in een ander tijdsgewricht, vrolijk huppelend aan de hand van het moffenbeest de onderduikadresjes zouden verraden, zijn nu internetjournalist of beheerder van een internetforum. Daar waar vrijheid lonkt wordt de laars direct aangetrokken om daarna ontluikende vreugde met de hak weer in de Nederlandse klei terug te drukken, zou een slechte Nederlandse dichter zeggen.

'De leugen regeert', het VARA-programma over journalistieke ethiek, verbeeldt deze levenshouding tot in de puntjes. Een presentator die twee eeuwen geleden nog een hippe dj met een baard was, een internetmeneer die met de dictie van een hoofdonderwijzer, terwijl hij zich tussen twee plasmaschoolborden beweegt, uitlegt wat wel en niet mag en een bijna middeleeuwse vorm van een tribunaal. De boodschap is duidelijk: oude mannen die weten wat wel en niet goed is en Het Monster Dat Internet Heet in hun vastgeroeste journalistieke referentiekader proberen te wurmen.

Achterhaalde lulverhalen over hoor- en wederhoor, journalistieke normen en waarden, het is allemaal niet om aan te zien. Het is bekende verkrampte gedrag van doodsbange ouwe zakken die niet willen accepteren dat het de komende twintig jaar heel anders gaat dan zij op de school voor Journalistiek hebben geleerd. Het zijn dezelfde mannetjes die indertijd de Cobra-beweging, u weet wel, van die vrolijke ontbijtbordjes en flipflapvladderende vogeltjes, als een fascistische beweging zagen. Kunstenaars hoorden zo goed mogelijk een kopje thee na te schilderen. Daar waar in heel Europa de impressionistische bevrijding werd gevierd stond kunstzinnig Nederland met een ijzeren onderboek aan asbakjes te boetseren. In 'De leugen regeert' is Van Jole de ijzeren onderbroek.

Nederlandse ordebewaarders. Het sterft er van op internet. Precies op de plekken waar je een bijna Woodstock-achtige vrijheidsbeweging aan denkt te treffen vind je de ergste kantoorklerken en vooral onpeilbaar diepe creatieve armoede. Neem bijvoorbeeld de web-log-beweging. Een site die mensen de hulpmiddelen aanreikt om op eenvoudige wijze een weblog te beginnen. Anoniem of niet anoniem. Alles kan, als het maar niet commercieel is. Een broedplaats verwacht je. Nieuwe Jonge Nederlandse Wilden die een populair massamedium gebruiken om de diepste krochten van hun ziel ruw op het net te gooien.

U raadt het al. Niets van dit alles. Ook web-log-sites zijn doordrenkt van kleurloosheid, armoede, proletenstandpunten en dwingelandjes. Het is een permanent groeiend virtueel schilderij van een Huilend Zigeunerkind.

Bewijzen? Laten we een paar sites uit de top vijf doornemen. Op nummer 1 staat Thea Creations, een schitterende site als je van dom en leeg houdt. Het wappert en vibreert weer dat het een aard heeft. Leuke weetjes over de maker. Ze houdt van zwemmen. Tevens laat mevrouw graag condooms zien. Hoeft niet. Haar site zelf beleef je al als een knisperend condoom dat je achter je bed vindt als je gaat verhuizen.

Nummer 2 hetzelfde verhaal. Kantoorhumor op het net. Vroeger stuurde je elkaar een fotokopie van de kop van Van Agt die samengevouwen, nee maar, in een kut veranderde. Nu monteer je het hoofd van Ronald Koeman in een poster van Ciske de Rat, want dat is lachen. Op nummer 4 een wallpapersite. Wie wil dat niet, fullscreen een naakt wijf op je pc met kunstige glazen bolletjes en vlammetjes uit Paint-Shop Pro in de achtergrond. Meneer is een kunstenaar.

De regentenmentaliteit voel je vooral in de discussies over wie er in de top 50 staat. Rare freaks houden iedere dag bij welke sites hoeveel bezoekers trekken en een verdachte nieuwkomer, de heer P.Kouwes, columnist van GS, zorgde voor slapeloze nachten, door in een keer naar de nummer 1 positie te knallen. Geloer en benauwd gedoe. De paranoia regeert.

Natuurlijk realiseer ik me dat ik, alleen al door het schrijven van deze column, voor web streepje loggers dezelfde verzuurde oude lul ben die ik eerder in dit verhaal schets. En dat klopt. Zo hoort dat. De tyfus voor mij. Als dit de toekomst is, opzouten met die Dijkshoorn. Ik zelf houd eigenlijk alleen maar van het absolute niets. Daarom gebruik ik deze wallpaper.